FSpS:nk2002 Psychologie pro učitele - Informace o předmětu
nk2002 Psychologie pro učitele
Fakulta sportovních studiípodzim 2016
- Rozsah
- 7/7. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
Mgr. Michal Vičar, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 23. 9. 11:00–12:30 B11/206, Pá 7. 10. 18:30–20:00 B11/306, Pá 4. 11. 8:00–10:15 B11/305
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk2002/02: Pá 30. 9. 17:45–19:15 B11/235, Pá 21. 10. 16:15–17:45 B11/236, Pá 25. 11. 14:00–16:15 B11/235, M. Vičar - Předpoklady
- (! np005 Společenské vědy V ) && !NOW( np005 Společenské vědy V )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Kondiční trenér) (2)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Sportovní edukace) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenty informacemi potřebnými pro pedagogickou praxi - vývojová psychologie, teorie učení a strategie efektivního učení, ožehavá témata jako šikana, stres učitele, odměny a tresty, aj.
- Osnova
- Otázky z vývojové psychologie.
- Definice vývoje, periodizace vývoje, chrakteristika jednotlivých vývojových období od prenatálního až po stáří.
- Problematika učení v jednotlivých obdobích.
- Psychologie vyučování a výchovy - výchova, styly výchovy a výchovné metody.
- Rizika některých výchovných metod.
- Teorie učení, styly učení, podmínky pro učení.
- Konstruktivismus a učení.
- Psychologické aspekty učietlství, osobnostní kompetence učitele.
- Specifika učitelství tělesné výchovy (osobnost učitele TV, role učitele TV, praktické dovednosti, postavení učitele TV ve škole, specifika hodnocení, motivace a specifické vztahy)
- Komunikace s žákem a rodiči.
- Zvládání třídy.
- Literatura
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Vývojová psychologie. Brno, 2003, 84 s. info
- ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
- MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
- Výukové metody
- přednášky, samostudium
- Metody hodnocení
- Případová studie (písemná prezentace) Ústní zkouška 80% účast na seminářích.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2016/nk2002