FSpS:nk2502 První pomoc - Informace o předmětu
nk2502 První pomoc
Fakulta sportovních studiípodzim 2017
- Rozsah
- 0/7/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc., LL.M. (přednášející)
Mgr. Bc. Milan Mojžíš (cvičící)
PhDr. Jan Cacek, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc., LL.M.
Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Oddělení sportovní motoriky a metodologie v kinantropologii – Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- nk2502/01: Pá 6. 10. 8:00–10:15 B11/235, Pá 13. 10. 10:15–11:45 E34/203 - seminární místnost, Pá 8. 12. 12:00–13:30 D33/227 velká zasedací místnost, M. Mojžíš
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování výuky první pomoci během bc. studia, včetně praktického nácviku resuscitace dle GL 2015.
Dostatečná znalost fyziologie sportovní zátěže, kineziologie a dlaších oborů. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kondiční trenér (program FSpS, N-TV)
- Cíle předmětu
- Předmět prohlubuje teoretické informace i praktické zkušenosti získané v předmětu První pomoc během bakalářského studia.
Základy laické první pomoci dle GL 2015 jsou rozšířeny o specifické situace, které mohou nastat během kondiční přípravy. Získané informace jsou v souladu s moderním vývojem tohoto oboru. Veškerý teoretický základ je rozšířen o specifika kondiční přípravy (fyziologie tělesné zátěže, bezpečnost, legislativa...) - Výstupy z učení
- Student bude schopen:
• pojmenovat rizika spojená s poskytováním první pomoci, včetně vodního prostředí a pobytu ve vysokohorském prosředí
• vyjmenovat a aplikovat život zachraňující úkony – rozlišit bezvědomí se zachovanými životními funkcemi a stavem, kdy je nezbytné zahájení Hands only nebo kardiopulmonální resuscitace
• provádět resuscitaci dospělého, dítěte, kojence a stavu po tonutí – změnit scénář resuscitace, je-li na místě automatický externí defibrilátor
• provést zástavu život ohrožujícího krvácení
• rozpoznat z mechanizmu úrazu závažnost možného poškození organizmu a adekvátně reagovat
• ošetřit typická poranění pohybového aparátu, zejména se zaměřením na kondiční trénink (různé scénáře a prostředí) prostředí
• stanovit bezpečnostní rizika při kondičním tréninku v různém prostředí, tyto rizika poté eliminovat
• odvodit z příznaků pravděpodobný typ neúrazového stavu, který se může vyskytovat během kondičního tréninku a adekvátně na situaci reagovat
• ošetřit poškození organizmu teplem a chladem, která mohou nastat během kondiční přípravy
• vypudit cizí těleso při jeho aspiraci technikou v závislosti na věku postiženého
• debatovat o možnostech prevence vzniku úrazového či neúrazového stavu v kondiční přípravě, na bazénu, či v běžném životě - Osnova
- • Obecné zákonitosti poskytování první pomoci, volání záchranky, používání app Záchranka
- • Rizika poskytování první pomoci, bezpečnost během tréninkového procesu
- • Vnější a vnitřní krvácení,
- • Šok
- • Bezvědomí. Resuscitace Guidelines 2015
- • Rautekova zotavovací poloha
- • Rizika tréninku ve vysokohorském prostředí, prevence a poskytování první pomoci
- • Rizika tréninku ve vodním prostředí, prevence a poskytování první pomoci
- • Základy vyproštění a manipulace s poraněným
- • Aspirace cizího tělesa
- • Poškození chladem a teplem během tréninkového procesu
- • Poranění pohybového aparátu, poranění páteře. Amputace
- • Neúrazové stavy
- Literatura
- PILNÝ, Jaroslav. Prevence úrazů pro sportovce: taping: popis zranění, první pomoc, léčba, rehabilitace. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 103 s.
- KUBÍKOVÁ, Zdeňka, Barbora ZUCHOVÁ, Milan MOJŽÍŠ, Martina BERNACIKOVÁ, Barbora CVEJNOVÁ, Radek TURIN a Petr ZAORAL. Metodický materiál k výuce první pomoci. 2., aktual. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. Elportál.
- FLEGEL, Melinda J. Sport first aid. 4th ed. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2008. vii, 317.
- KUBÍKOVÁ, Zdeňka a Libuše ČERNÁ. Prevence úrazů a bezpečnost ve školním prostředí na základních a středních školách. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2011.
- MARTENS, Rainer. Úspěšný trenér. Translated by Ivan Soulek. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. 501 s.
- KUBÍKOVÁ, Zdeňka, Radek TURIN, Martin SEBERA, Barbora ZUCHOVÁ, Petr ZAORAL a Martin NOVOTNÝ. První pomoc ve školských zařízeních. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2008.
- Výukové metody
- Teoretické přednášky a praktický nácvik
- Metody hodnocení
- praktická zkouška z kardiopulmonální resuscitace dle Guidelines 2015, ošetření masivního krvácení, základní polohování v první pomoci
seminární práce na téma z konidčního zaměření studenta
max. 2 absence - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2017/nk2502