FSpS:bk2220 Psychologie a sociologie ve sp - Informace o předmětu
bk2220 Psychologie a sociologie ve sportu
Fakulta sportovních studiípodzim 2018
- Rozsah
- 7/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Emanuel Hurych, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Aleš Sekot, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
PhDr. Petr Fiľo, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Katarína Šimková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Aleš Sekot, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 21. 9. 12:10–13:50 C15/207, Pá 5. 10. 10:30–12:10 C15/207, Pá 9. 11. 15:00–16:00 C15/207, Pá 16. 11. 8:00–9:00 C15/207
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- znalost obecných základů psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Regenerace a výživa ve sportu (program FSpS, B-TV) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat poznatky a dovednosti z psychologie obecné, vývojové a sociální do prostředí pohybových aktivit a sportu. Tyto poznatky budou propojeny s poznatky sociologie sportu, tedy prezentovat sport jako sociálně kulturní fenomén odrážející barvitou scénu dynamiky změn hodnotového světa, zájmů a činností soudobého lidstva. Sociologie sportu pak stojí před úkolem popsat a vysvětlit sociálně a kulturně podmíněné postavení sportu ve společnosti.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto předmětu bude student schopen:
- používat základní psychodiagnostické nástroje pro základní diagnostiku osobnosti sportovce, učitele tělesné výchovy a sportovního trenéra
- analyzovat psychologické problémy při provádění sportovního výkonu
- rozeznávat jednotlivé fáze motorického učení (potřeby)z pohledu psychologie sportu
- prakticky používat regulační prostředky pro regulaci předstartovních stavů a psychologického selhání
- využívat pravidla duševní hygieny sportovce pro udržení rovnováhy osobnosti sportovce
- aplikovat svůj přehled o bohatém spektru vztahů sportu a společnosti
- klást si kritické otázky týkající se jeho soudobého fungování v sociálním životě
- zaměřit se na aktuální a vysoce proměnlivé problémy sportu - Osnova
- Systém psychologie sportu, historický vývoj, současné postavení psychologie sportu, typologie sportu
- Osobnost sportovce – schopnosti se vztahem ke sportovní činnosti
- Diagnostika osobnosti sportovce – temperament, výkonová motivace, pozornost, soustředěnost, agresivita, aspirace apod.
- Fáze motorického učení, plató efekt a křivka zapomínání
- Předstartovní, startovní a soutěžní stavy, psychologické selhání
- Regulační prostředky a principy regulace sportovce
- Sport a duševní zdraví, duševní hygiena sportovce
- Agresivita ve sportu
- Asertivita a její využívání při sportovní činnosti
- Koučování, úkoly kouče, dyadická interakce
- Psychomotorika a její využití při práci se sportovci
- Ontogeneze člověka se vztahem ke sportovní činnosti
- Sport – sociálně-kulturní fenomén
- Teoretická východiska sociologie sportu
- Sport – sociálně-kulturní fenomén
- Teoretická východiska sociologie sportu
- Sport a socializace
- Rekreační versus vrcholový sport
- Problematika sportovních subkultur
- Komunální úloha sportu
- Sport a mládež
- Mládež versus doping
- Sport jako nástroj harmonizace diversifikované globální společnosti
- Hostilita ve sportovním prostředí a její podoby
- Agrese jako projev lidské hostility ve sportovním prostředí
- Mobbing – vlivný patologický mechanismu v sociálních vztazích
- Současná česká společnost a sport
- Sport a masová média
- Fascinace vrcholovým sportem
- Mediální sport – aréna zábavy
- Globální aspekty soudobého sportu
- Sportovní migrace
- Feminita versus maskulinita
- Ženy a sport v historické perspektivě
- Sportovní subkultury
- Literatura
- povinná literatura
- SLEPIČKA, Pavel, Václav HOŠEK a Běla HÁTLOVÁ. Psychologie sportu. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2006, 230 s. ISBN 8024612909. info
- doporučená literatura
- SEILER, Roland a Andreas STOCK. Psychotrénink : ve sportu i v životě. 1. vyd. Praha: Olympia, 1996, 149 s. ISBN 8070334142. info
- MACÁK, Ivan a Václav HOŠEK. Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 221 s. URL info
- MACHAČ, Miloš, Helena MACHAČOVÁ a Jiří HOSKOVEC. Emoce a výkonnost. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 283 s. URL info
- VANĚK, Miroslav. Psychologie sportu [Vaněk, 1984]. 2., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 197 s. info
- KODÝM, Miloslav. Psychologie tělesné výchovy : pro studium učitelství na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1982, 181 s. info
- Výukové metody
- teoretická příprava formou přednášek a seminářů, cvičení, samostatné studium.
- Metody hodnocení
- - seminární práce (záznamy ze cvičení) s praktickým využitím psychodiagnostických metod jako předpoklad vstupu ke zkoušce
- ústní zkouška skládající se z 3 částí:
a) řešení praktického příkladu
b) všeobecná část
c) motorické učení
- 80% účast na seminářích - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2018/bk2220