FSpS:nk2001 Školní pedagogika - Informace o předmětu
nk2001 Školní pedagogika
Fakulta sportovních studiípodzim 2018
- Rozsah
- 7/7/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 21. 9. 8:25–10:05 B11/235, Pá 2. 11. 8:00–10:30 B11/335, Pá 23. 11. 11:20–13:00 B11/335
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- (! np005 Společenské vědy V ) && !NOW( np005 Společenské vědy V )
žádné předpoklady. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Kondiční trenér) (2)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Sportovní edukace) (2)
- Cíle předmětu
- Školní pedagogika – cílem předmětu je seznámit studenty s okruhem profesních aktivit učitele a rozvinout nad nimi teoretickou reflexi zohledňující dosavadní teoretické znalosti studentů.
- Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu rozumí jednotlivým teoriím a teoretickým pojmům, dokáže je přeformulovat svými vlastními slovy, identifikuje klíčové prvky a vztahy, diskutuje a posuzuje vhodná řešení při úvahách o aplikaci do praxe, uvádí argumenty své volby a systematicky reflektuje a reviduje svůj vyučovací styl.
- Osnova
- Školní pedagogika:
- 01. Struktura výuky (obsah výuky, cíle výuky, proces výuky)
- 02. Klasické výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod); Aktivizující výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod); Komplexní výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod)
- 03. Učitel (osobnost, klíčové kompetence, řídicí styly)
- 04. Žák (osobnost, styly učení žáků)
- 05. Učivo, struktura učiva, kurikulum
- 06. Bílá kniha, Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program
- 07. Zkoušení a hodnocení žáků (klasifikace, slovní hodnocení žáků)
- 08. Pedagogická komunikace (formy, druhy, funkce, typy, proces pedagogické komunikace, zpětná vazba) 09. Pedagogická diagnostika (předmět, proces, fáze, postupy, klasifikace, diagnostikování učitele, diagnostikování žáka)
- 10. Plánování a příprava vyučování, pedagogické dokumenty (kroky při plánování vyučování, typy pedagogických dokumentů)
- 11. Didaktické principy (charakteristika principů, jejich význam a uplatnění v praxi)
- 12. Školní třída (klima třídy, klima školy, možnosti jejího ovlivňování)
- 13. Vztahy mezi školou, rodinou a veřejností (efektivní způsoby výchovné kooperace)
- 14. Škola a další instituce (volnočasové, kulturní, sportovní, masmédia atd.)
- 15. Šikana a její prevence ve škole (stupně šikany, projevy, řešení); Protidrogová prevence, sexuální výchova a její problémy (prevence AIDS, postupy ve škole); Kázeň a mravní výchova (hodnotová orientace, metody mravní výchovy)
- 16. Akční výzkum v práci učitele
- Literatura
- povinná literatura
- MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
- JANÍKOVÁ, Marcela. Základy školní pedagogiky. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 119 stran. ISBN 9788021048799. info
- doporučená literatura
- MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 169 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-175-1. info
- Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
- PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002, s. 326-333. ISBN 80-7178-681-0.
- MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
- Kyriacou, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3
- PRŮCHA, J. Učitel. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
- KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, s. 354-365. ISBN 80-7178-253-X.
- Kolář, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3
- Výukové metody
- přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, nácviková cvičení, individuální domácí práce; e-learningová podpora, procvičovací testy.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast, příprava a prezentace domácí práce, písemný test, ústní zkouška.
Inovace písemných testů. - Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/skolni-pedagogika/
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2018/nk2001