FSpS:nk2068 Pedagogická psychologie a psyc - Informace o předmětu
nk2068 Pedagogická psychologie a psychologie dospívání a dospělosti
Fakulta sportovních studiípodzim 2018
- Rozsah
- 13/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 21. 9. 9:15–10:55 E34/203 - seminární místnost, Pá 2. 11. 15:30–18:00 E34/225 - seminární místnost, Pá 23. 11. 13:00–14:40 E34/225 - seminární místnost
- Předpoklady
- (! nk005 Společenské vědy V ) && ! NOW( nk005 Společenské vědy V )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (program FSpS, N-TV) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenty informacemi potřebnými pro pedagogickou praxi – vývojová psychologie, teorie učení a strategie efektivního učení, ožehavá témata jako šikana, stres učitele, odměny a tresty aj.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude studující schopen:
- orientovat se v základních pojmech a principech pedagogického působení (intervenčních programů) na jedince všech populačních skupin včetně teorií výchovy a vzdělávání a jejich uplatnění v praxi
- definovat a analyzovat výchovně vzdělávací postupy v prostředí běžném, speciálním či inklusivním
- chápat výchovně vzdělávací konsekvence v různých typech edukativního prostředí a aplikovat je do praxe
- vlastní sebereflexe v edukativním prostředí - Osnova
- Otázky z vývojové psychologie
- Definice vývoje, periodizace vývoje, charakteristika jednotlivých vývojových období od prenatálního až po stáří
- Problematika učení v jednotlivých obdobích
- Psychologie vyučování a výchovy – výchova, styly výchovy a výchovné metody
- Rizika některých výchovných metod
- Teorie učení, styly učení, podmínky pro učení. Motivace k celoživotnímu vzdělávání a rekvalifikaci
- Psychologické aspekty učitelství, osobnostní kompetence edukátora
- Specifika výchovně-vzdělávacího procesu v TV a sportu, osobnost učitele TV, role učitele TV, praktické dovednosti, postavení učitele TV ve škole, specifika hodnocení, motivace a specifické vztahy
- Komunikace s adolescentním žákem, rodiči a relevantními institucemi
- Literatura
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 9788020014993. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Vývojová psychologie. Brno, 2003, 84 s. info
- ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
- MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
- Výukové metody
- přednášky, skupinová diskuse, esej.
- Metody hodnocení
- esej, písemný test.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2018/nk2068