nk2514 Pedagogika sportu

Fakulta sportovních studií
podzim 2018
Rozsah
7/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 26. 10. 11:20–13:00 C15/207, Pá 16. 11. 9:15–10:55 C15/207, Pá 30. 11. 13:50–16:20 E34/225 - seminární místnost
Předpoklady
Základy sociálních věd.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou:
- osvojení odborné terminologie pedagogiky sportu
- porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky sportu
- analýza sportovní edukace
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen:
- vysvětlit soudobé trendy pojetí sportovní edukace
- interpretovat výsledky empirických výzkumů sportovní edukace
- analyzovat sportovní nabídky různých institucí
- vytvořit kvalitní program sportovní edukace
Osnova
  • 01. Vymezení a rysy sportovní edukace
  • 02. Prvky sportovně edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky, prostředky)
  • 03. Stručný přehled vzniku a vývoje pedagogiky sportu
  • 04. Pedagogika sportu v systému věd
  • 05. Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí (např. Slovensko, Německo, USA)
  • 06. Empirická a normativní koncepce pedagogiky sportu a jejich význam
  • 07. Metodologické problémy pedagogiky sportu. Výzkumné metody pedagogiky sportu
  • 08. Základní oblasti sportovní edukace z hlediska vzdělávacích institucí, věku, výkonnostní úrovně ad.
  • 09. Cíle, obsah a význam školního sportu. Školní sportovní kluby
  • 10. Edukační aspekty rekreačního sportu
  • 11. Pedagogické problémy soutěžního sportu. Duální kariéra
  • 12. Sportovní pedagog (učitel TV, trenér, cvičitel aj.) jako profese a semiprofese
  • 13. Vzdělávání sportovních pedagogů. Projekt AEHESIS
  • 14. Pedagogické kompetence sportovních pedagogů
  • 15. Cesta k trenérské profesi a její gradace
  • 16. Výzkumné nálezy a rysy úspěšných trenérů
  • 17. Pedagogická diagnostika a autodiagnostika ve sportovní edukaci
  • 18. Sport a sociální edukace
  • 19. Aplikace pedagogických principů ve sportovní edukaci
  • 20. EU a sport – dokumenty a projekty (např. Evropský rok výchovy sportem – EYES 2004, Evropský týden sportu ad.)
Literatura
  • JŮVA, Vladimír. Pedagogika sportu. In Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009, s. 798-802. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • JANSA, Petr a Josef DOVALIL. Sportovní příprava : vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu : stručné dějiny tělesné výchovy a sportu, základy pedagogiky a psychologie sportu, fyziologie sportu, sportovní trénink, zvláštnosti sportovní. Edited by Hana Válková - Antonín Rychtecký - Jiří Krauskopf. Rozš. 2. vyd. Praha: Q-art, 2009, 295 s. ISBN 9788090328099. info
  • SVOBODA, BOHUMIL. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1358-1. info
Výukové metody
přednáška, skupinová diskuze.
Metody hodnocení
- průběžný písemný test
- závěrečné kolokvium
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/~juva/
http://www.fsps.muni.cz/~juva/
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019.