FSpS:np2012 Úvod do pedagogické praxe - Informace o předmětu
np2012 Úvod do pedagogické praxe
Fakulta sportovních studiípodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (náhr. zkoušející) - Garance
- PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- np2012/01: Čt 8:30–11:30 ZŠ Sirotkova 36, Š. Maleňáková
np2012/02: Čt 11:30–14:30 ZŠ Sirotkova 36, Š. Maleňáková
np2012/03: Pá 8:30–11:30 ZŠ Sirotkova 36, Š. Maleňáková
np2012/04: Pá 12:30–15:30 ZŠ Sirotkova 36, Š. Maleňáková
np2012/05: Čt 8:30–11:30 ZŠ Sirotkova 36, Š. Maleňáková
np2012/06: Čt 11:30–14:30 ZŠ Sirotkova 36, Š. Maleňáková
np2012/07: Pá 8:30–11:30 ZŠ Sirotkova 36, Š. Maleňáková
np2012/08: Pá 12:30–15:30 ZŠ Sirotkova 36, Š. Maleňáková - Předpoklady
- NOW( np2004 Didaktika tělesné výchovy )
Předpokladem pro úspěšné plnění předmětu je dobrá znalost „terminologie tělesných cvičení“. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je v rámci školního prostředí a konkrétní vyučovací jednotky aplikace výzkumných metod k analýze a hodnocení vyučovací jednotky tělesné výchovy z pohledu učitele i žáka. Neméně důležitým cílem je seznámení s prostředím školy, školní legislativou, pedagogicko-didaktickými a výchovnými činnostmi učitele a získání prvních zkušeností s vlastní výukou tělesné výchovy s návaznou individuální a skupinovou reflexí.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen:
- orientovat se na základě nabytých znalostí v praktické i teoretické oblasti základního školství
- aplikovat teoretické pedagogicko-didaktické znalostí v praxi
- používat některé empirické výzkumné metody k analýze a hodnocení vyučovací jednotky tělesné výchovy z pohledu žáka, učitele, interakce učitel-žák (pozorování a analýza didaktické interakce, analýza videozáznamu, chronometráž, měření intenzity zatížení žáků)
- posoudit výchovně vzdělávací činnost učitele tělesné výchovy
- porozumět vzdělávací politice, organizaci školy a vyučovacímu procesu ve třídě
- orientovat se ve školní legislativě a pracovat se školní dokumentací
- na základě nabytých znalostí naplánovat, sestavit a prakticky vést část hodiny tělesné výchovy (mikrovýstup)
- provádět individuální a skupinovou reflexi
- diskusovat na základě videozáznamu vlastního mikrovýstupu a následně popsat problémová místa a navrhnout řešení
Student získá počáteční kompetence (starting kompetence) pro učitelskou profesi a na základě učení z vlastní zkušenosti si vytváří kompetenci k růstu (growth competence). - Osnova
- 1. sledování osobnosti a pedagogických dovedností učitele,verbálního a nonverbálního projevu, organizačních schopností učitele, sledování aktivity a motivace žáků a zajištění bezpečnosti v hodině tělesné výchovy
- 2. mikrovýstup na zadané téma, měření efektivity vyučovací jednotky
- 3. mikrovýstup na zadané téma, měření intenzity zatížení žáků v hodině tělesné výchovy
- 4. mikrovýstup na zadané téma, sledování použitých výchovných metod učitele
- 5. mikrovýstup na zadané téma, školní dokumentace: ZŠ, SŠ
- 6. mikrovýstup na zadané téma, sledování použitých didaktických metod v hodině tělesné výchovy
- Literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. 2007. Dostupný na www.msmt.cz/vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdělávání-verze-2007
- DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
- JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
- SKOPOVÁ, Marie a Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 178 s. ISBN 8024609738. info
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
- VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
- TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
- ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
- RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
- LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
- FIALA, Václav. Základní názvosloví tělesných cvičení. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1971, 213 s. URL info
- Výukové metody
- 1. semináře – využití realistického vzdělávání učitelů – učení se zkušeností na základě modelu ALACT: a) jednání, b) zpětný pohled na jednání, c) uvědomění si podstatných aspektů, 4) vytvoření alternativních postupů jednání 5) vyzkoušení (Korthagen)
2. teoretická domácí příprava – interaktivní osnovy
3. praktická výuka studentů v hodině tělesné výchovy na základní škole
4. vytvoření videozáznamu mikrovýstupu a zaslání garantovi praxe - Metody hodnocení
- Pro bodové hodnocení studenta v předmětu slouží poznámkové bloky:
- vstupní test z terminologie tělesných cvičení
- diskuse ke zveřejněným videozáznamům výstupů studentů
- aplikace výzkumných metod, zpracování dat a vyhodnocení
- domácí písemné přípravy na mikrovýstupy
- praktické vedení části vyučovací jednotky
- písemná prezentace školní dokumentace
Předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem. - Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/uvod-do-pedagogicke-praxe/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2018/np2012