FSpS:np2066 Speciální pedagogika - Informace o předmětu
np2066 Speciální pedagogika
Fakulta sportovních studiípodzim 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (program FSpS, N-TV) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je osvojit si základní informace o jednotlivých druzích zdravotního postižení, možnostech vzdělávání, integrace, o problematice pohybových aktivit a sportu osob s postižením. Důraz je kladen na problematiku etopedie.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v problematice jednotlivých typů postižení
- popsat jaké možnosti vzdělávání mají lidé se specifickými potřebami
- uchopit legislativní rámec inkluzivního vzdělávání včetně poradenského systému
- analyzovat možnosti inkluzivního vzdělávání pro jednotlivé druhy postižení
- navrhnout individuálně vzdělávací plán pro žáka se specifickými potřebami
- navrhnout možnosti pohybových a sportovních aktivit pro osoby s různým typem postižení v rámci inkluze i mimo ni
- aplikovat základy a principy komunikace s osobami se specifickými potřebami - Osnova
- Základní pojmy – speciální pedagogika (pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie), legislativa a integrace, inkluze, terapie, pohybové aktivity osob se specifickými potřebami
- Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém
- Tělesné postižení – charakteristika, vhodná cvičení a pohybové aktivity, možnosti seberealizace v oblasti sportu (sitting volejbal, basketbal na vozíčku, handbiky, tanec tělesně postižených)
- Mentální postižení – charakteristika, vhodná cvičení a pohybové hry, sport mentálně postižených (Boccia)
- Autismus – charakteristika, možnosti vzdělávání, vhodná cvičení
- Zrakové postižení – charakteristika, cvičení prostorové orientace, vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání, vhodné sporty (showdown, goalball, zvuková střelba)
- Sluchové postižení – charakteristika. Cíl TV a sportu, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty
- Narušená komunikační schopnost – charakteristika, vhodná cvičení z oblasti psychomotoriky
- ADHD, ADD – didaktické zásady při cvičení, vhodná cvičení
- Etopedie – současné pojetí poruch emocí a chování, segregační tendence, dnešní terminologie, ústavní a ochranná výchova
- Terapie ve speciálně pedagogické péči – canisterapie, hipoterapie
- Literatura
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008, 127 s. ISBN 9788073151669. info
- PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 9788073151423. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 118 stran. ISBN 9788073151362. info
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 1.vydání. Brno: Paido, 2007, 123 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-137-9. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
- Výukové metody
- přednáška, praktický seminář; úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury; kontrola úkolů: v zápočtovém týdnu.
- Metody hodnocení
- požadavky k ukončení – aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce na dané téma, písemná zkouška.
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/specialni-pedagogika/
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2018/np2066