FSpS:np2421 Aplikované pohybové aktivity I - Informace o předmětu
np2421 Aplikované pohybové aktivity II (životní styl seniorů)
Fakulta sportovních studiípodzim 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Roman Grmela, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Grmela, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Roman Grmela, Ph.D.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Čt 11:10–12:00 B11/236
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- Na základě studia odborné literatury a získaných informací na teoretické i praktické výuce zpracují studenti seminární práci na zadané téma. Obsahem seminární práce bude charakteristika vybraného období sénia z pohledu involučních procesů. Na základě této charakteristiky navrhnou vhodné diagnostické metody, pohybovou intervenci a způsob vyhodnocení její účinnosti. Student bude mít povinnost na praktickém semináři realizovat metodický výstup, který bude podroben odbornému rozboru, a složit ústní zkoušku.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná kineziologie (angl.) (program FSpS, N-TV)
- Aplikovaná kineziologie (program FSpS, N-TV)
- Cíle předmětu
- Studenti získají vědomosti o problematice stárnutí z pohledu biologického, psychologického a sociologického. Důraz bude kladen na primární prevenci všech involučních procesů v období stárnutí a možných pohybových intervencí z hlediska zlepšení kvality života (oblast fyzická, psychická, sociální). Získají také odborné poznatky z oblasti diagnostiky a optimalizace pohybové zátěže, na základě kterých budou schopni po absolvování tohoto předmětu připravit a realizovat vhodné cvičební programy pro různé skupiny seniorů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit pojem stáří z pohledu biologického, psychologického i sociálního
- objasnit důležité znaky stáří a procesu stárnutí
- rozebrat involuční procesy v období stárnutí
- navrhovat vhodné diagnostické metody (kvalita života, funkční zdatnost, psychosociální faktory)
- optimalizovat pohybovou zátěž a připravit vhodný intervenční program pro různé skupiny seniorů z hlediska rozvoje potřebných ukazatelů
- vyhodnocovat účinnost pohybové intervence, vyvozovat závěry pro oblast vědy a výzkumu - Osnova
- Sociální a demografický pohled na problematiku stáří
- Stáří a proces stárnutí z hlediska biologického, tělesného, psychického a sociálního
- Rozbor involučních procesů v období stárnutí
- Vhodný výběr a uplatnění diagnostických metod při posuzování úrovně sledovaných ukazatelů kvality života seniorů, jejich funkční zdatnosti a psychosociálních faktorů
- Didaktické zásady a principy při tvorbě a realizaci intervenčních pohybových programů s přihlédnutím k věku a úrovni involučních procesů, zájmu
- Indoorové pohybové aktivity a jejich indikace a kontraindikace
- Outdoorové pohybové aktivity a jejich indikace a kontraindikace
- Způsoby zpracování získaných dat a vyvozování potřebných závěrů pro oblast vědy a výzkumu
- Způsob vyhodnocování účinnosti pohybové intervence
- Účast na intervenčním programu v daném zařízení pro seniory
- Analýza intervenčního programu (vybrané zařízení pro seniory)
- Na seminářích studenti získají praktické dovednosti a prokáží schopnost připravit a prezentovat intervenční program pro určenou skupinu seniorů z hlediska rozvoje potřebných ukazatelů (fyzického, psychického a sociálního)
- Literatura
- povinná literatura
- Rikkli R. E. and Jones C. J. (2001). Senior fitness test manual. Champaign, IL, USA: Human Kinetics.
- Kalvach Z. a kol. (2008). Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha, Česko: Grada Publishing.
- doporučená literatura
- Spirduso W. W., Francis K. L., MacRae P. G. (2005). Physical dimensions of aging. (2nd ed.). Champaign, USA: Human kinetics.
- Kolář P. a kol. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. (1. vyd.). Praha, Česko: Galén.
- Štilec, M. (2004). Program aktivního stylu života pro seniory. (1. vyd.). Praha, Česko: Portál.
- Kadeřávková, K. (2000). Zdravotní tělesná výchova a gerontologie. Praha, Česko: Design, pre press.
- Vágnerová, M. (2008). Vývojová psychologie. (1. vyd.). Praha, Česko: Karolinum.
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktické cvičení, participace na intervenčním programu v zařízení pro seniory, diskuse se studenty.
- Metody hodnocení
- - 90% aktivní účast na praktických cvičeních
- vypracovat seminární práci na dané téma v rozsahu 5–10 stran
- předvést metodický výstup na zadané téma s hodnocením na škále A–F
- formou ústní zkoušky zhodnotit získané vědomosti na škále A–F - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2018/np2421