FSpS:nk2516 Regenerace a rehabilitace ve s - Informace o předmětu
nk2516 Regenerace a rehabilitace ve sportu
Fakulta sportovních studiípodzim 2019
- Rozsah
- 13/7/0. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ivan Struhár, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Hlinský, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Radana Jesenická, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Klára Šoltés Mertová (cvičící)
Mgr. Klára Vomáčková (cvičící) - Garance
- MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 27. 9. 8:00–11:20 B11/235, Pá 4. 10. 16:20–18:50 B11/311, Pá 25. 10. 9:40–12:10 B11/206, Pá 15. 11. 10:30–13:00 E34/203 - seminární místnost
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kondiční trenér (program FSpS, N-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je ucelení znalostí studenta o technice tréninkových pozic a rozbor jednotlivých pohybových činností. Dalším cílem předmětu je také poskytnout studentovi teoretické a praktické poznatky v oblasti regenerace sportovce, která patří mezi hlavní determinanty výkonu. V současné době se regenerace hlavně zaměřuje na aplikaci ve fázi po skončení výkonu. Čas nejbližší po výkonu je z hlediska dalšího zatížení sportovce klíčový. Cíl předmětu je proto přímo spojen s nalezením rovnováhy mezi zatížením sportovce a vhodně zvolenou regenerací sportovce, která je součástí práce trenéra a jeho kompetencí.
- Výstupy z učení
- Student je po absolvování předmětu schopen:
1. definovat fyziologické nastavení jednotlivých kloubů a segmentů těla
2. analyzovat tréninkový program z pohledu optimálního fyziologického nastavení jednotlivých kloubů a segmentů těla
3. posoudit stav pohybového aparátu ve vztahu k prevenci vzniku přetížení
4. vytvořit vhodný regenerační program vzhledem k charakteru sportu
5. zhodnotit změny před a po aplikaci regeneračního prostředku na biochemické a výkonové ukazatele - Osnova
- PŘEDNÁŠKY:
- 01. Fyziologická hybnost (význam limbického systému, imaginace)
- 02. Fyziologie optimálního nastavení jednotlivých kloubů
- 03. Kortikální funkce a jejich význam
- 04. Senzomotorika (aference – motorika)
- 05. Vyšetření dynamických stereotypů
- 06. Role aktivního a pasivního odpočinku v regeneraci sportovce
- 07. Využití vybraných forem hydroterapie v regeneraci sportovce
- 08. Vliv hydrostatického tlaku na účinnost vybraných procedur v hydroterapii
- 09. Vliv teploty vody a její aplikace v hydroterapii
- 10. Využití kompresního oblečení ve vztahu k výkonu a regeneraci
- 11. Spánková deprivace a sportovní výkon
- 12. Regenerace sportovce ve vztahu k použití finské sauny, infrasauny a parní lázně
- CVIČENÍ:
- 1. Vyšetření stoje
- 2. Vyšetření dynamických stereotypů
- 3. Vyšetření kortikálních funkcí
- 4. Aplikace fyziologické hybnosti do tréninkového procesu s využitím labilních pomůcek
- 5. Využití vývojových poloh z ontogeneze v tréninku
- 6. Praktické využití forem regenerace ve vztahu k biochemickým a výkonovým ukazovatelům
- Literatura
- KENNEY, W. Larry, Jack H. WILMORE a David L. COSTILL. Physiology of sport and exercise. Sixth edition. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2015, xix, 627. ISBN 9781450477673. info
- Recovery for performance in sport. Edited by Christophe Hausswirth - Iñigo Mujika. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2013, xi, 281. ISBN 9781450434348. info
- KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, xxxi, 713. ISBN 9788072626571. info
- ČÁPOVÁ, J. Terapeutický koncept "Bazální programy a podprogramy". Ostrava: Repronis, 2008, 119 s. info
- GROSS, Jeffrey M., Joseph FETTO a Elaine Rosen SUPNICK. Vyšetření pohybového aparátu. Translated by Martina Zemanová - Jan Vacek. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005, 599 s. ISBN 8072547208. info
- Výukové metody
- - přednáška
- praktické cvičení - Metody hodnocení
- - pravidelná účast na výuce (povolené 2 absence na semináři)
- příprava na seminář
- zápočtový test: skládá se z 30 náhodně vybraných otázek, k úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 21 bodů
- zkouška - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2019/nk2516