nk4112 Školní pedagogika

Fakulta sportovních studií
podzim 2019
Rozsah
7/7/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 4. 10. 12:10–13:50 E34/203 - seminární místnost, Pá 11. 10. 12:10–13:50 B11/311, Pá 6. 12. 13:50–16:20 D33/227 velká zasedací místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk4112/01: Pá 27. 9. 16:45–19:15 B11/311, Pá 22. 11. 12:35–14:15 B11/311, 14:15–15:55 D33/227 velká zasedací místnost, M. Janíková
Předpoklady
žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Školní pedagogika – cílem předmětu je seznámit studenty s okruhem profesních aktivit učitele a rozvinout nad nimi teoretickou reflexi zohledňující dosavadní teoretické znalosti studentů.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu rozumí jednotlivým teoriím a teoretickým pojmům, dokáže je přeformulovat svými vlastními slovy, identifikuje klíčové prvky a vztahy, diskutuje a posuzuje vhodná řešení při úvahách o aplikaci do praxe, uvádí argumenty své volby a systematicky reflektuje a reviduje svůj vyučovací styl.
Osnova
  • 01. Struktura výuky (obsah výuky, cíle výuky, proces výuky)
  • 02. Klasické výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod); Aktivizující výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod); Komplexní výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod)
  • 03. Učitel (osobnost, klíčové kompetence, řídicí styly)
  • 04. Žák (osobnost, styly učení žáků)
  • 05. Učivo, struktura učiva, kurikulum
  • 06. Bílá kniha, Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program
  • 07. Zkoušení a hodnocení žáků (klasifikace, slovní hodnocení žáků)
  • 08. Pedagogická komunikace (formy, druhy, funkce, typy, proces pedagogické komunikace, zpětná vazba)
  • 09. Pedagogická diagnostika (předmět, proces, fáze, postupy, klasifikace, diagnostikování učitele, diagnostikování žáka)
  • 10. Plánování a příprava vyučování, pedagogické dokumenty (kroky při plánování vyučování, typy pedagogických dokumentů)
  • 11. Didaktické principy (charakteristika principů, jejich význam a uplatnění v praxi)
  • 12. Školní třída (klima třídy, klima školy, možnosti jejího ovlivňování)
  • 13. Vztahy mezi školou, rodinou a veřejností (efektivní způsoby výchovné kooperace). Škola a další instituce (volnočasové, kulturní, sportovní, masmédia atd.)
  • 14. Šikana a její prevence ve škole (stupně šikany, projevy, řešení); Protidrogová prevence, sexuální výchova a její problémy (prevence AIDS, postupy ve škole); Kázeň a mravní výchova (hodnotová orientace, metody mravní výchovy)
Literatura
    povinná literatura
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • JANÍKOVÁ, Marcela. Základy školní pedagogiky. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 119 stran. ISBN 9788021048799. info
    doporučená literatura
  • MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 169 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-175-1. info
  • Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002, s. 326-333. ISBN 80-7178-681-0.
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • Kyriacou, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3
  • PRŮCHA, J. Učitel. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
  • KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, s. 354-365. ISBN 80-7178-253-X.
  • Kolář, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3
Výukové metody
přednáška, projektová výuka, skupinová diskuze, nácviková cvičení, didaktická hra, individuální domácí práce.
Metody hodnocení
aktivní účast, příprava a prezentace domácí práce, písemný test, ústní zkouška.
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/skolni-pedagogika/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.