np4051 Diagnostika a pohybový systém v ontogenezi

Fakulta sportovních studií
podzim 2019
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Radana Jesenická, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Pospíšil, Ph.D.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Út 24. 9. 8:00–9:30 B11/206, Út 8. 10. 8:00–9:30 B11/206, Út 22. 10. 8:00–9:30 B11/206, Út 5. 11. 8:00–9:30 B11/206, Út 19. 11. 8:00–9:30 B11/206, Út 3. 12. 8:00–9:30 B11/206
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np4051/01: Út 24. 9. 9:30–12:50 B11/311, Út 8. 10. 9:30–12:50 B11/311, Út 22. 10. 9:30–12:50 B11/311, Út 5. 11. 9:30–12:50 B11/311, Út 19. 11. 9:30–12:50 B11/311, Út 3. 12. 9:30–12:50 B11/311, R. Jesenická
np4051/02: Út 24. 9. 13:00–16:20 B11/311, Út 8. 10. 13:00–16:20 B11/311, Út 22. 10. 13:00–16:20 B11/311, Út 5. 11. 13:00–16:20 B11/311, Út 19. 11. 13:00–16:20 B11/311, Út 3. 12. 13:00–16:20 B11/311, R. Jesenická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Diagnostika a pohybový systém v ontogenezi je seznámení studentů s vývojem pohybových vzorů v ontogenezi, jejich formativnímu vlivu na pohybový systém člověka a vztahu k psychickému vývoji. Nedílnou součástí je úvod do diagnostiky pohybových vzorů, definice ideálního pohybového vzoru a doporučení pro vhodnou pohybovou stimulaci vedoucí k fyziologické adaptaci na zátěž a prevenci maladaptace.
Výstupy z učení
Student po úspěšném ukončení předmětu bude schopen:
1. interpretovat základní znalosti o ontogenezi motoriky člověka
2. popsat a diagnostikovat ideální pohybové vzorce
3. popsat základní charakteristiky doporučené fyzické zátěže vedoucí k fyziologické adaptaci a prevenci maladaptace v jednotlivých věkových obdobích
Osnova
  • Diagnostika pohybového systému – spontánní hybnost, reflexní hybnost, polohové testy
  • Prenatální pohybový vývoj a novorozenecké stádium psychomotorického vývoje – základní charakteristika
  • 1-16 měsíční stádium psychomotorického vývoje – reflexní a spontánní hybnost vč. svalových synergií a respirace
  • Batolecí, předškolní a školní období psychomotorického vývoje – specifikace vhodné pohybové zátěže a adaptačních/maladaptačních mechanizmů, pohlavní rozdíly
  • Adolescence, dospělý věk a stáří – specifikace vhodné pohybové zátěže a adaptačních/maladaptačních mechanizmů
Literatura
    doporučená literatura
  • VOJTA, Václav a Annegret PETERS. Vojtův princip : svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. Translated by Denisa Mendelová. 1. vydání. Praha: Grada, 2010, 180 stran. ISBN 9788024727103. info
  • OATIS, Carol A. Kinesiology : the mechanics and pathomechanics of human movement. 2nd ed. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins, 2009, xiv, 946. ISBN 9781451108989. info
  • KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, xxxi, 713. ISBN 9788072626571. info
  • VÉLE, František. Kineziologie : přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Triton, 2006, 375 s. ISBN 8072548379. info
  • Pohybový systém a zátěž. Praha: Grada, 1997, 252 s. ISBN 8071692581. info
Výukové metody
frontální typ výuky s otevřenou diskusí k prezentovaným tématům a praktické cvičení s demonstracemi probíraných témat přímo na studentech.
Metody hodnocení
stanovený počet bodů z průběžných anatomických testů je podmínkou pro splnění požadavků k ukončení předmětu praktická a ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.