de4003 Qualitative Research Methodology

Fakulta sportovních studií
podzim 2020
Rozsah
12 hours/term. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. RNDr. Jan Hendl, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr.
Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
dc4002 Metodologie kvantit. výzkumu
Prerequisites and co-requisites Basic orientation in methodology of qualitative final thesis and methods of statistical data processing at the dissertation level.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to acquaint students with the basic principles and characteristics of qualitative research, to identify differences between qualitative and quantitative approaches and to enable students to orientate in qualitative research methods necessary to create their own project.
Výstupy z učení
Upon successful completion of this course, students should be able to characterize and apply (1) basic concepts: science, scientific research, types of research, scientific work, structure of scientific work, literary research, etc. (2) To develop a project of qualitative research work in accordance with methodological principles, to adequately use data analysis methods.
Osnova
  • Qualitative versus quantitative research Research problem and research questions Variants of qualitative research Selection of units examined Methods of data collection (eg interview, participating observation) Data processing - methods and techniques of text analysis and coding Project processing and presentation
Literatura
  • ZHÁNĚL, Jiří, Vladimír HELLEBRANDT a Martin SEBERA. Metodologie výzkumné práce - skripta v PDF ke stažení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, 2014, 66 s. 1. ISBN 978-80-210-6857-5. URL info
  • Educational research : quantitative, qualitative, and mixed approaches. Edited by Burke Johnson - Larry B. Christensen. 4th ed. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2012, xxvi, 621. ISBN 9781412978286. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 9788026202196. info
  • Research methodology for sport and exercise science : a comprehensive introduction for study and research. Edited by Herbert Haag. 2nd ed. Berlin: Logos, 2010, 449 s. ISBN 9783832524999. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
  • NEUMAN, William Lawrence. Social research methods : qualitive and quantitative approaches. International edition. Boston: [Allyn & Bacon], 2003, viii, 584. ISBN 0205353118. info
Výukové metody
Block seminar, text work, group teaching, project teaching, e-learning
Metody hodnocení
Zkouška: ústní obhajoba projektu kvalitativního výzkumu, hodnocení projektu z hlediska struktury a obsahu, písemný zkušební test.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/metodologie-kvalitativniho-vyzkumu/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.