FSpS:nk4053 Zátěžová diagnostika - Informace o předmětu
nk4053 Zátěžová diagnostika
Fakulta sportovních studiípodzim 2020
- Rozsah
- 7/7/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. Mgr. Martin Zvonař, Ph.D. (přednášející), MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Martina Bernaciková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jakub Mazúr (cvičící)
Mgr. Aleš Řehoř, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. Mgr. Martin Zvonař, Ph.D.
Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 9. 10. 8:00–9:40 Virtuální místnost, Pá 20. 11. 17:10–19:35 Virtuální místnost, Pá 15. 1. 8:00–9:35 Virtuální místnost
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- Pro tento předmět se předpokládají znalosti z anatomie a fyziologie člověka, především z oblasti zátěžové fyziologie tělesných cvičení.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kondiční trénink (program FSpS, N-KTAK) (2)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-UTV) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na vzdělání a výchovu studentů v oblasti fyziologických zátěžových testů.
Cíle předmětu – osvojení si znalostí a schopností z oblastí:
1. volby a metodiky testů pro diagnostiku fyziologické reakce a adaptace na tělesnou zátěž, diagnostiky schopnosti k pohybovému výkonu
2. analýzy a interpretace výsledků těchto testů a jejich použití v plánování pohybové aktivity člověka a ověřování její účinnosti v rámci rekreačního cvičení, výkonnostního a vrcholového sportu i vybraných skupin pacientů (obezita apod.) - Výstupy z učení
- Absolventi studia tohoto předmětu budou schopni:
1. uvědomit si vztahy mezi objektivní zátěží (vykonávanou fyzickou prací) a vnitřním zatížením člověka (energetický metabolizmus, cirkulace, respirace, termoregulace atd.)
2. vyjmenovat a popsat zdroje zatížení pro zátěžovou fyziologickou diagnostiku
3. rozpoznat výhody a nevýhody různých způsobů testování – v laboratoři a mimo laboratoř, na různých ergometrech
4. vyjmenovat a popsat zátěžové testy a ukazatele energeticko-metabolických schopností (systém AT-CP, anaerobní glykolýzy a aerobní glykolýzy a lipolýzy)
5. vyjmenovat a popsat způsoby monitorování a odhadu energetického výdeje při pohybové aktivitě člověka
6. vyjmenovat nutné podmínky pro bezpečné provádění zátěžových testů (důvody neprovedení a přerušení testu)
7. vybrat vhodné zátěžové testy pro diagnostiku reakce a adaptace člověka na fyzickou zátěž, které by přispěly ke správnému řízení cvičení v TV i cvičení mimo TV u zdravých i zdravotně oslabených osob a u osob v kondičním tréninku
8. interpretovat výsledky zátěžových testů a navrhnout způsob jejich aplikace do řízení bezpečné a efektivní TV, cvičení nebo kondičního tréninku - Osnova
- Cíle zátěžových testů. Volba správného zátěžového testu. Vlastnosti testů
- Přehled zdrojů zátěže. Tělesná zátěž svalovou prací - pohyb, odpor, poloha; objem, intenzita, doba, v laboratoři a v terénu. Ergometry
- Bezpečnostní podmínky testů. Zdravotní kontraindikace k zátěžovým testům. Sledování odezvy člověka na zátěž. Subjektivní a objektivní důvody k přerušení zátěžových testů. Specifika zátěžových testů u dětí a starých osob
- Subjektivní a objektivní parametry odezvy organizmu na zátěž: Pocit zátěže, ventilačně-respirační, kardiovaskulární, metabolické (biochemické)
- Testy a ukazatele anaerobního ATP-CP systému: Margaria – Kalamen sprint test na schodech. Výskoková ergometrie. Wingate test (maximální a průměrný výkon, celková práce, index únavy)
- Testy a ukazatele anaerobního – glykolytického systému: Spiroergometrie (maximální kyslíkový dluh, maximální kyslíkový deficit)
- Cyklodynamometrie – měření sil na klikách cykloergometru a kola
- Testy a ukazatele aerobního systému I: Spiroergometrie - maximální minutový příjem kyslíku, kyslíkový poločas, tepový kyslík
- Testy a ukazatele aerobního systému II: Ergometrie (W170, W150, W130), Cooperův 12 min test, Harvard a YMCA step test, Ruffierův test, Test 2 km chůze
- Pulzní a svalová oxymetrie
- Testy a ukazatele aerobního systému III: Anaerobní práh - definice, princip stanovení, indikace, metody stanovení. Laktátový práh, ventilačně-respirační práh
- Odhad výdeje energie při pohybové aktivitě člověka (nepřímá kalorimetrie, akcelerometrie, monitoring a tabulky energetické náročnosti). Energetická ekonomika pohybu člověka (běh)
- Testy celkové únavy – analýza variability srdeční frekvence, biochemické a imunologické ukazatele
- Test ponořovacího reflexu
- Zátěžové testy u vybraných skupin pacientů (diabetici, astmatici, kardiaci, hypertonici)
- Literatura
- povinná literatura
- Novotný, J. (2013). Biologické ukazatele odezvy a adaptace na zátěž, únavy a regenerace sil. In: Regenerace a výživa ve sportu.(pp.m35-75). Brno, Česko: Fakulta sportovních studií MU.
- Novotný, J. (2013). Zátěžové testy ve sportovní medicíně. Brno, Česko: Fakulta sportovních studií MU.
- Máček, M. et al. (2011). Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. (1.vyd.). Praha, Česko: Galén.
- doporučená literatura
- Kučera, M. et al. (2011). Dítě, sport a zdraví. (1.vyd.). Praha, Česko: Galén.
- Winter, E., M. et al. (2007). Sport and Exercise. Physiology Testing Guidelines. Vol. I – Sport Testing. Abingdon: Routledge.
- Winter, E., M. et al. (2007). Sport and Exercise. Physiology Testing Guidelines. Vol. II – Sport Testing. Abingdon: Routledge.
- Kenny, W., L. et al. (2012). Physiology of sport and exercise. Champaign, Illinois: Human KInetics.
- Kraemer, W., J. et al. (2012). Exercise physiology. Baltimore, USA: Wolters Kluwer.
- neurčeno
- Raven, P., B. et al. (2013). Exrcise physiology and integrated approach. (Int. ed.). Wadsworth: Cengage Learning.
- Výukové metody
- teoretické semináře, demonstrace testů v laboratoři.
- Metody hodnocení
- Povinnosti studentů pro úspěšné zakončení předmětu:
1. minimálně 80% aktivní účast v seminářích i na demonstracích v laboratoři
2. vypracování seminární práce a její prezentace a obhajoba na semináři
V seminární práci jde o návrh zátěžových testů u zdravých nebo zdravotně oslabených osob při plánování jejich pohybové aktivity, a to včetně interpretace výsledků testů a jejich aplikace v řízení pohybové aktivity. - Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/~novotny/
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2020/nk4053