np4410 Neurofyziologie a neuropatologie

Fakulta sportovních studií
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martina Šperková (cvičící)
Garance
MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Po 8:00–8:50 E34/203 - seminární místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np4410/01: Po 7:00–7:50 E34/225 - seminární místnost, K. Kapounková
Předpoklady
Pro tento předmět se předpokládají znalosti z anatomie a fyziologie člověka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolventi předmětu by měli být schopni logicky uvažovat o souvislostech mezi fyziologickými a patologickými funkcemi centrálního a periferního nervového systému, svalového aparátu a smyslových orgánů. Po ukončení předmětu by měl být student schopen provést základní orientační neurologické vyšetření.
Výstupy z učení
Absolventi předmětu budou schopni:
1. vyjmenovat a vysvětlit vzájemné vztahy mezi patofyziologickými pochody v periferní, centrální a pohybové soustavě a základními poruchami v této oblasti
2. diskutovat o možných příčinách a důsledcích poškození v nervovém systému
3. provést základní orientační neurologické vyšetření
Osnova
  • Přehled témat přednášek:
  • Obsah studia neurofyziologie. Definice a obsah oboru
  • Pyramidové dráhy, anatomie a funkce. Typy paréz, plegie
  • Anatomie a funkce senzitivních drah. Patofyziologie poruch čití
  • Anatomie, funkce a klinická patofyziologie mozečku
  • Anatomie, fyziologie a klinická patofyziologie extrapyramidových struktur
  • Kořenové syndromy. Míšní kořenový systém. Princip vzniku kořenových poruch. Iritační a zánikové kořenové syndromy
  • Mentální retardace (pojetí, klasifikace, etiologie, stupně mentální retardace)
  • Specifické vývojové poruchy učení (etiologie, LMD, ADD, ADHD, diagnostika, klasifikace, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie)
  • DMO (etiologie, formy DMO, DMO jako kombinované postižení)
  • Specifické vývojové poruchy chování (lehké mozkové dysfunkce)
  • Přehled témat seminářů:
  • Anamnéza. Význam anamnestického šetřen
  • Reflexologie. Princip a význam reflexologického vyšetření. Pyramidové jevy zánikové a iritační
  • Mozkové nervy. Anatomie, fyziologie a patofyziologie hlavových nervů a jejich drah
  • Diferenciace typů poruch hybnosti. Motorická dráha, I. a II. motoneuron, poruchy přenosu
  • Senzitivní systém. Míšní syndromy. Vyšetření senzitivního čití
  • Mozeček. Mozečkové symptomy a syndromy. Vyšetření funkce mozečku
  • Kognitivní funkce a jejich vyšetření
  • Pomocná vyšetření – neurofyziologická. Principy a možnosti vyšetření EEG, EMG, EP a specializovaných technik
Literatura
    doporučená literatura
  • Lindsay, K. W., Bone, I., Fuller, G. (2010). Neurology and neurosurgery illustarted. (5th ed.). London, UK: Elsevier Ltd.
  • Mysliveček, J., & kol. (2009). Základy neurověd. Praha: TRITON
  • ČERNÁ, M. Kapitoly z psychopedie. Praha: KU, 1995
  • Cognitive neurology : a clinical textbook. Edited by Stefano Cappa - Jubin Abutalebi - Jean-François Demonet - Paul C. Fle. First edition. Oxford: Oxford University Press, 2008, xv, 520. ISBN 9780198569275. info
Výukové metody
teoretická příprava a praktická výuka formou seminářů.
Metody hodnocení
- devadesátiprocentní aktivní účast na seminářích
- praktická zkouška spočívající v předvedení orientačního neurologického vyšetření na demonstrátorovi; hodnoceno na škále A–F
- ústní zkouška, kde budou hodnoceny nabyté vědomosti studiem odborné literatury, předaných informací formou přednášek a nabytých zkušeností na seminářích; hodnoceno škálou A–F
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.