FSpS:np4410 Neurofyziologie a neur. - Informace o předmětu
np4410 Neurofyziologie a neuropatologie
Fakulta sportovních studiípodzim 2021
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martina Šperková (cvičící) - Garance
- MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Po 8:00–8:50 E34/203 - seminární místnost
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- Pro tento předmět se předpokládají znalosti z anatomie a fyziologie člověka.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná kineziologie (program FSpS, N-KTAK) (2)
- Cíle předmětu
- Absolventi předmětu by měli být schopni logicky uvažovat o souvislostech mezi fyziologickými a patologickými funkcemi centrálního a periferního nervového systému, svalového aparátu a smyslových orgánů. Po ukončení předmětu by měl být student schopen provést základní orientační neurologické vyšetření.
- Výstupy z učení
- Absolventi předmětu budou schopni:
1. vyjmenovat a vysvětlit vzájemné vztahy mezi patofyziologickými pochody v periferní, centrální a pohybové soustavě a základními poruchami v této oblasti
2. diskutovat o možných příčinách a důsledcích poškození v nervovém systému
3. provést základní orientační neurologické vyšetření - Osnova
- Přehled témat přednášek:
- Obsah studia neurofyziologie. Definice a obsah oboru
- Pyramidové dráhy, anatomie a funkce. Typy paréz, plegie
- Anatomie a funkce senzitivních drah. Patofyziologie poruch čití
- Anatomie, funkce a klinická patofyziologie mozečku
- Anatomie, fyziologie a klinická patofyziologie extrapyramidových struktur
- Kořenové syndromy. Míšní kořenový systém. Princip vzniku kořenových poruch. Iritační a zánikové kořenové syndromy
- Mentální retardace (pojetí, klasifikace, etiologie, stupně mentální retardace)
- Specifické vývojové poruchy učení (etiologie, LMD, ADD, ADHD, diagnostika, klasifikace, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie)
- DMO (etiologie, formy DMO, DMO jako kombinované postižení)
- Specifické vývojové poruchy chování (lehké mozkové dysfunkce)
- Přehled témat seminářů:
- Anamnéza. Význam anamnestického šetřen
- Reflexologie. Princip a význam reflexologického vyšetření. Pyramidové jevy zánikové a iritační
- Mozkové nervy. Anatomie, fyziologie a patofyziologie hlavových nervů a jejich drah
- Diferenciace typů poruch hybnosti. Motorická dráha, I. a II. motoneuron, poruchy přenosu
- Senzitivní systém. Míšní syndromy. Vyšetření senzitivního čití
- Mozeček. Mozečkové symptomy a syndromy. Vyšetření funkce mozečku
- Kognitivní funkce a jejich vyšetření
- Pomocná vyšetření – neurofyziologická. Principy a možnosti vyšetření EEG, EMG, EP a specializovaných technik
- Literatura
- doporučená literatura
- Lindsay, K. W., Bone, I., Fuller, G. (2010). Neurology and neurosurgery illustarted. (5th ed.). London, UK: Elsevier Ltd.
- Mysliveček, J., & kol. (2009). Základy neurověd. Praha: TRITON
- ČERNÁ, M. Kapitoly z psychopedie. Praha: KU, 1995
- Cognitive neurology : a clinical textbook. Edited by Stefano Cappa - Jubin Abutalebi - Jean-François Demonet - Paul C. Fle. First edition. Oxford: Oxford University Press, 2008, xv, 520. ISBN 9780198569275. info
- Výukové metody
- teoretická příprava a praktická výuka formou seminářů.
- Metody hodnocení
- - devadesátiprocentní aktivní účast na seminářích
- praktická zkouška spočívající v předvedení orientačního neurologického vyšetření na demonstrátorovi; hodnoceno na škále A–F
- ústní zkouška, kde budou hodnoceny nabyté vědomosti studiem odborné literatury, předaných informací formou přednášek a nabytých zkušeností na seminářích; hodnoceno škálou A–F - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2021/np4410