dc4903 Pedagogika sportu

Fakulta sportovních studií
podzim 2022
Rozsah
12 hodin/semestr. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (cvičící)
prof. PhDr. Vladimír Jůva, DrSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
dc4903/01: Čt 15. 9. 8:00–10:30 E34/225 - seminární místnost, Čt 22. 9. 8:00–10:30 E34/225 - seminární místnost, Čt 3. 11. 8:00–10:30 E34/225 - seminární místnost, Čt 1. 12. 8:00–10:30 E34/225 - seminární místnost, V. Jůva
Předpoklady
Úspěšně absolvovaný předmět pedagogika sportu v magisterském studiu. Pokud uvedený předmět nebyl absolvován, je nutné zvládnout jeho obsah – viz předmět np/nk2104 nebo np/nk4136 v ISu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: osvojení odborné terminologie pedagogiky sportu; porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky sportu; analýza sportovní edukace; metodologické aspekty pedagogiky sportu.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen: - vysvětlit soudobé trendy pojetí sportovní edukace; - interpretovat výsledky empirických výzkumů sportovní edukace; - analyzovat sportovní nabídky institucí; - evaluovat programy sportovní edukace; - aplikovat výzkumné metody pedagogiky sportu.
Osnova
  • 1. Pedagogika sportu v systému kinantropologie a věd o sportu. 2. Stručný přehled vzniku a vývoje pedagogiky sportu. 3. Pedagogická, psychologická, sociologická a filozofická determinace pedagogiky sportu. 4. Pojetí pedagogiky sportu u nás a v zahraničí (např. Slovensko, Německo, USA). 5. Normativní a empirická koncepce pedagogiky sportu. 6. Metodologie pedagogiky sportu. Výzkumné metody pedagogiky sportu. 7. Výzkumné nálezy základních oblastí sportovní edukace (školní, soutěžní a rekreační sport; instituce, věk, výkonnostní úroveň ad.). 8. Aktuální problémy sportovně-pedagogických profesí. 9. Aktuální témata pedagogiky sportu (např. vztah k sociální a multikulturní edukaci, možnosti integrace a inkluze ve sportovní edukaci ad.). 10. Cíle a úkoly sportovní edukace v rámci EU. 11. Kvantitativní a kvalitativní výzkumný design v pedagogice sportu.
Literatura
    povinná literatura
  • JANSA, Petr, Vladimír JŮVA, Jan KOCOUREK, Zbyněk SVOZIL a Karel KOVÁŘ. Pedagogika sportu. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018, 226 s. ISBN 978-80-246-3986-4. info
    doporučená literatura
  • JANSA, Petr, Vladimír JŮVA a Zbyněk SVOZIL. Metodologická východiska pedagogiky sportu. In JANSA, P. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2012, s. 46-76. FTVS UK. ISBN 978-80-246-2026-8. info
  • SVOBODA, Bohumil. Stručná pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 1997, 113 s. ISBN 8071843253. info
  • SVOBODA, Bohumil. Pedagogika sportu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 250 s. ISBN 8024601567. info
  • JŮVA, Vladimír. Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu. In Sborník prací Fakulty sportovních studií. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 49-65. ISBN 80-210-4136-6. info
  • PROHL, Robert. Grundriss der Sportpädagogik. 2., stark überarbeitete Auf. Wiebelsheim: Limpert Verlag, 2006, 392 s. ISBN 3785316879. info
  • Handbuch Sportpädagogik. Edited by H. Altenberger - Herbert Haag - Albrecht Hummel. Schorndorf: Hofmann, 2001, 514 s. ISBN 3-7780-1831-0. info
  • Sportpädagogische Forschung :Konzepte - Ergebnisse - Perspektiven : Jahrestagung der dvs-Sektion Sportpädagogik vom 14.-16.6.2001 in Münster. Edited by Georg Friedrich. 1. Aufl. Hamburg: Czwalina Verlag, 2002, 349 s. ISBN 3-88020-403-9. info
  • HRČKA, Jozef. Základy športovej edukológie. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2000, 160 s. ISBN 8088901375. info
  • JANÍKOVÁ, Marcela, Vladimír JŮVA a Jan CACEK. Sportovní trenér: vymezování profese a její různé podoby a problémy. Orbis Scholae. Praha: Karolinum, 2019, roč. 13, č. 1, s. 63-85. ISSN 1802-4637. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.14. URL info
    neurčeno
  • SEKOT (ED.), Sekot, Oborný OBORNÝ, Jůva JŮVA a Leška LEŠKA. Sociální dimenze sportu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 245 s. ISBN 80-210-3581-1. info
Výukové metody
Blokový seminář, diskuse, studium odborné literatury, projekt, e-learningový materiál
Metody hodnocení
1. Prostudování základní literatury k pedagogice sportu (Jansa a kol., Svoboda, Sekot a kol., Jůva). 2. Excerptum v rozsahu 18 000 znaků vybrané zahraniční publikace k pedagogice sportu (její výběr doporučujeme upřesnit s vyučujícím). 3. Stručný písemný přehled vztahu zpracovávané disertace k pedagogice sportu (v rozsahu 1 normostrany). 4. Rozprava k bodům v osnově předmětu a k písemným podkladům (podklady je nutno zaslat v předstihu v elektronické podobě vyučujícímu).
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/pedagogika-sportu/
Vážení studenti. Před vlastním kolokviem doporučuji využít osobní konzultaci, a to zvláště v případech, kdy nebyl absolvován předmět Pedagogika sportu v magisterském studiu. Je možno dále konzultovat elektronicky (např. o výběru zahraniční literatury pro excerptum). Vladimír Jůva
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.