e002 Adapted Physical Activity

Fakulta sportovních studií
podzim 2022
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. František Hurt
Dodavatelské pracoviště: Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
e002/01: Čt 10:00–10:50 E34/119 - univerzální tělocvična, A. Skotáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
At the end of the course, students should be able to design suitable motion programs for people with special needs.
Osnova
  • Characteristics of different types of disabilities in relation to physical activities, aims of physical education and sport, available physical activities, physical education in terms of inclusion, possibilities to self-fulfillment in sport (Sitting volleyball, Boccia, wheelchair basketball...)
  • Mental handicap: aims of PE and sport, available exercises and games in relation to forward level of handicap, sport for mental handicapped
  • Visual handicap: aims of PE and sport,available exercises and games to develop of space orientation, hearing and tactile perception, suitable sports (Showdown, Goalball)
  • Hearing impairment: aims of PE and sport, available exercises and games to develop tactile and visual perception and space orientation, suitable sports, inclusion people with hearing impairment to physical education
  • Specific educational and behavioral disorders: available exercises and games from the area of psychomotorics
Literatura
    doporučená literatura
  • European standards in adapted physical activity. Edited by Martin Kudláček - Natalia Morgulec-Adamowicz - Joeri Verellen. 1st ed. Olomouc: Palacký Univerzity, 2010, 107 s. ISBN 9788024425849. info
  • KUDLÁČEK, Martin. Inclusion of children with physical disabilities in physical education, recreation and sport. 1st ed. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008, 157 s. ISBN 9788024421568. URL info
  • KUDLÁČEK, Martin a Ondřej JEŠINA. Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 114 stran. ISBN 9788024420530. info
    neurčeno
  • HODGE, Samuel R., Lauren J. LIEBERMAN a Nathan M. MURATA. Essentials of teaching adapted physical education : diversity, culture, and inclusion. London: Routledge, 2016, xiv, 418. ISBN 9781934432372. info
  • Adapted physical education and sport. Edited by Joseph P. Winnick. 5th ed. Champaign: Human Kinetics, 2011, xviii, 637. ISBN 9780736089180. info
Výukové metody
practical exercises
Metody hodnocení
To create a lesson for people with special needs
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.