nk4051 Diagnostika a pohybový systém v ontogenezi

Fakulta sportovních studií
podzim 2022
Rozsah
7/13/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Pavlína Bazalová (přednášející)
Mgr. Petr Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Klára Vomáčková (přednášející)
Mgr. Tomáš Hlinský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Vít Horák (cvičící)
MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D. (cvičící)
Garance
MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 16. 9. 11:20–13:00 B11/206, Pá 18. 11. 8:25–10:05 B11/236, Pá 2. 12. 8:00–10:30 B11/311
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk4051/01: Pá 16. 9. 8:25–10:55 E34/119 - univerzální tělocvična, Pá 23. 9. 12:10–13:50 E34/119 - univerzální tělocvična, Pá 21. 10. 14:15–16:45 E34/119 - univerzální tělocvična, Pá 4. 11. 13:25–15:55 E34/119 - univerzální tělocvična, Pá 11. 11. 8:25–10:05 E34/119 - univerzální tělocvična, V. Horák
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Diagnostika a pohybový systém v ontogenezi je seznámení studentů s vývojem pohybových vzorů v ontogenezi, jejich formativnímu vlivu na pohybový systém člověka a vztahu k psychickému vývoji. Nedílnou součástí je úvod do diagnostiky pohybových vzorů, definice ideálního pohybového vzoru a doporučení pro vhodnou pohybovou stimulaci vedoucí k fyziologické adaptaci na zátěž a prevenci maladaptace.
Výstupy z učení
Student po úspěšném ukončení předmětu bude schopen:
1. interpretovat základní znalosti o ontogenezi motoriky člověka
2. popsat a diagnostikovat ideální pohybové vzorce
3. popsat základní charakteristiky doporučené fyzické zátěže vedoucí k fyziologické adaptaci a prevenci maladaptace v jednotlivých věkových obdobích
Osnova
  • Diagnostika pohybového systému – spontánní hybnost, reflexní hybnost, polohové testy
  • Prenatální pohybový vývoj a novorozenecké stadium psychomotorického vývoje – základní charakteristika
  • 1-16 měsíční stadium psychomotorického vývoje – reflexní a spontánní hybnost včetně svalových synergií a respirace
  • Batolecí, předškolní a školní období psychomotorického vývoje – specifikace vhodné pohybové zátěže a adaptačních/maladaptačních mechanizmů, pohlavní rozdíly
  • Adolescence, dospělý věk a stáří – specifikace vhodné pohybové zátěže a adaptačních/maladaptačních mechanizmů
Literatura
    doporučená literatura
  • VOJTA, Václav a Annegret PETERS. Vojtův princip : svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. Translated by Denisa Mendelová. 1. vydání. Praha: Grada, 2010, 180 stran. ISBN 9788024727103. info
  • OATIS, Carol A. Kinesiology : the mechanics and pathomechanics of human movement. 2nd ed. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins, 2009, xiv, 946. ISBN 9781451108989. info
  • KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, xxxi, 713. ISBN 9788072626571. info
  • VÉLE, František. Kineziologie : přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Triton, 2006, 375 s. ISBN 8072548379. info
  • Pohybový systém a zátěž. Praha: Grada, 1997, 252 s. ISBN 8071692581. info
Výukové metody
frontální typ výuky s otevřenou diskusí k prezentovaným tématům a praktické cvičení s demonstracemi probíraných témat přímo na studentech.
Metody hodnocení
-Docházka na praktické semináře (omluva vyučujícímu předmětu) -Aktivita na seminářích a aktivní přístup k výuce -Krátký praktický výsup (5-10 min) na zvolené téma v kontextu vývojové kineziologie -Zavěrečné hodnocení studenta proběhne formou praktické a ústní zkoušky
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.