FSpS:np4113 Psychologie pro učitele - Informace o předmětu
np4113 Psychologie pro učitele
Fakulta sportovních studiípodzim 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
Bc. Veronika Kubíčková (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Čt 7:00–7:50 B11/206
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np4113/02: Čt 8:00–8:50 B11/206, H. Válková - Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Pro předmět nejsou prekvizity. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-UTV) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studující poznatky i dovednostmi potřebnými pro pedagogickou praxi v prostředí institucionálním (škola) i v prostředí volnočasových aktivit. K tomu je třeba seznámit studenty s principy pedagogického působení v etapách ontogenetického vývoje (od narození do seniorského věku). A to jak u jedinců z majoritní populace, tak i jedinců z populačních skupin minoritních.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude studující schopen:
- orientovat se v základních pojmech a principech pedagogického působení (intervenčních programů) na jedince všech populačních skupin včetně teorií výchovy a vzdělávání a jejich uplatnění v praxi)
- definovat a analyzovat výchovně vzdělávací postupy v prostředí běžném, speciálním či inkluzivním
- chápat výchovně vzdělávací konsekvence v různých typech edukativního prostředí a aplikovat je do praxe
- vlastní sebereflexe v edukativním prostředí - Osnova
- Přednášky:
- - Předmět pedagogické psychologie, propojení s ostatními disciplínami, vzdělávání, výchova
- - Vztah: vývoj – zrání – učení – výchova. Možné interakční (pedagogické) intervence v ontogenezi jedince, dopady na psychiku a chování
- - Proces učení a jeho kontexty: věk – exekutivní funkce (nadání a postižení) – motivace – sociální prostředí včetně rodiny
- - Psychologie vyučování (tréninku), vztah k úspěchu a neúspěchu. Neúspěch jako zátěžová situace
- - Učení: definice, hierarchický model učení, druhy učení (motorické učení)
- - Problematika kompetencí
- - Osobnost současného žáka, žáka se symptomem „jinakosti“
- - Učební styly a strategie, výchovně vzdělávací prostředí inkluzivní, paralelní, separované
- - Psychohygiena edukace, syndrom vyhoření
- Semináře:
- - Předpokládá se diskuse k tématům jednotlivých pasáží přednášek s prezentacemi studentů.
- Literatura
- Vičar, M. et al. (2013). Sportovní talent – psychologická perspektiva. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Kohoutek, R. (1996). Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm.
- VÁLKOVÁ, Hana. Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 92 s. ISBN 9788024431635. info
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Vyd. 1., opr. dotisk. Praha: Portál, 2004, 774 s. ISBN 807178303X. info
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178. info
- MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
- Výukové metody
- interaktivní přednášky s užitím IT informací, semináře, samostudium, prezentace studentů.
- Metody hodnocení
- - bodové hodnocení za aktivní účast na přednáškách (20 %)
- bodové hodnocení za aktivní účast na seminářích a splněné úkoly (30 %)
- zápočtový test písemný (10 %)
- ústní zkouška (50 %), alternativně on-line po 6 studentech - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2022/np4113