nk4133 Integrativní speciální pedagogika

Fakulta sportovních studií
podzim 2023
Rozsah
0/7/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
nk4133/01: Pá 20. 10. 8:25–10:05 B11/206, Pá 27. 10. 12:35–14:15 B11/206, Pá 15. 12. 8:00–10:30 B11/206, A. Skotáková
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- osvojit si základní informace o jednotlivých typech zdravotního postižení, možnostech vzdělávání osob s postižením
- informovat o současné legislativě v rámci inkluzivního vzdělávání, zejména v tělesné výchově a sportu
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v problematice jednotlivých typů postižení
- popsat jaké možnosti vzdělávání mají lidé se specifickými potřebami
- uchopit legislativní rámec inkluzivního vzdělávání včetně poradenského systému
- analyzovat možnosti inkluzivního vzdělávání pro jednotlivé druhy postižení
- navrhnout individuálně vzdělávací plán pro žáka se specifickými potřebami
- navrhnout možnosti pohybových a sportovních aktivit pro osoby s různým typem postižení v rámci inkluze i mimo ni
- aplikovat základy a principy komunikace s osobami se specifickými potřebami
Osnova
  • - Speciální pedagogika – pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie
  • - Legislativa, integrace, inkluze – pojem, terminologie, formy a možnosti integrace, kurikulární dokumenty, individuální vzdělávací plán
  • - Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém
  • - Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, vzdělávání, DMO, vhodné pohybové aktivity a sporty, inkluze žáka s tělesným postižením do Tv
  • - Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, Downův syndrom, vhodné pohybové aktivity a sporty, inkluze žáka s mentálním postižením do Tv
  • - Autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání, vhodné pohybové aktivity a sporty, inkluze žáka s autismem do Tv
  • - Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání, vhodné pohybové aktivity a sporty, inkluze žáka se zrakovým postižením do Tv
  • - Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika, vhodné pohybové aktivity a sporty, inkluze žáka se sluchovým postižením do Tv
  • - Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora
  • - Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika, jednotlivé systémy
  • - Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání, vhodné pohybové aktivity a sporty, inkluze žáka s SPU do Tv
  • - Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení
  • - Terapie ve speciálně pedagogické péči – canisterapie, hipoterapie
Literatura
  • SKOTÁKOVÁ, Alena. Aplikovaná tělesná výchova. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. nestránkováno, 49 s. ISBN 978-80-210-7350-0. URL info
  • SKOTÁKOVÁ, Alena. Speciální pedagogika. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. nestránkováno, 81 s. ISBN 978-80-210-6996-1. URL info
Výukové metody
- praktický seminář - on line verze pomocí MS teams
- úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury
- kontrola úkolů: v zápočtovém týdnu
Metody hodnocení
požadavky k ukončení:
- aktivní účast na seminářích nebo online platformě
- vypracování seminární práce na dané téma
- ústní zkouška. Podrobnější informace v Interaktivní osnově.
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.