nk4710 Speciální pedagogika

Fakulta sportovních studií
podzim 2023
Rozsah
7/7/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 6. 10. 8:00–9:40 E34/207 – seminární místnost, Pá 27. 10. 16:20–18:50 B11/311, Pá 24. 11. 14:15–15:55 B11/335
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk4710/01: Pá 27. 10. 8:00–9:40 B11/235, Pá 3. 11. 8:00–10:30 E34/203 - seminární místnost, Pá 1. 12. 14:15–15:55 E34/203 - seminární místnost, A. Skotáková
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Osvojit si kompetence k práci s osobami se specifickými potřebami Důraz je kladen na problematiku etopedie a komunikaci s osobami se specifickými potřebami.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v problematice jednotlivých typů postižení
- popsat, jaké možnosti vzdělávání mají lidé se specifickými potřebami
- navrhnout možnosti pohybových a sportovních aktivit pro osoby s různým typem postižení
- aplikovat základy a principy komunikace s osobami se specifickými potřebami
- orientovat se v systému výchovy a vzdělávání žáků s poruchami chování a emocí
Osnova
  • - Základní pojmy – speciální pedagogika (pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie), legislativa a integrace, inkluze, terapie, pohybové aktivity osob se specifickými potřebami
  • - Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém
  • - Tělesné postižení – charakteristika, komunikace osob s tělesným postižením, vhodná cvičení a pohybové aktivity, možnosti seberealizace v oblasti sportu (sitting volejbal, basketbal na vozíčku, handbiky)
  • - Mentální postižení – charakteristika, vhodná cvičení a pohybové hry, sport mentálně postižených, komunikace osob s mentálním postižením
  • - Autismus – charakteristika, možnosti vzdělávání Zrakové postižení – charakteristika, cvičení prostorové orientace, vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání, vhodné sporty (Showdown, Goalball, zvuková střelba), komunikace osob se zrakovým postižením
  • - Sluchové postižení – charakteristika, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty, komunikace osob se sluchovým postižením
  • - ADHD, ADD – didaktické zásady při cvičení, vhodná cvičení
  • - Etopedie – současné pojetí poruch emocí a chování, segregační tendence, dnešní terminologie, ústavní a ochranná výchova
  • - Terapie ve speciálně pedagogické péči – canisterapie, hipoterapie
Literatura
  • SKOTÁKOVÁ, Alena. Speciální pedagogika. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. nestránkováno, 81 s. ISBN 978-80-210-6996-1. URL info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
Výukové metody
přednáška, praktický seminář (součástí výuky budou přednášky externích odborníků z praxe); úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury; kontrola úkolů: v zápočtovém týdnu.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení:
- aktivní účast na seminářích
- vypracování seminární práce na dané téma
- písemná zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.