FSpS:np4411 Vývojová psychologie - Informace o předmětu
np4411 Vývojová psychologie
Fakulta sportovních studiípodzim 2023
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Vratislav Moudr, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radek Šíp (cvičící) - Garance
- Mgr. Radek Šíp
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- np4411/01: Po 10:00–10:50 E34/225 - seminární místnost, R. Šíp
- Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná kineziologie (program FSpS, N-KTAK) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studující se základními přístupy, tématy a problémy, kterými se zabývá vývojová psychologie, konkrétně ontogenezí psychických funkcí ve spojení s motorikou od prenatálního období až po terminální fázi života jedince, a to jak jedinců z majoritní populace, tak i jedinců z populačních skupin minoritních.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude studující schopen:
1. pochopit základní pojmy a principy psychického vývoje jedinců všech populačních skupin
2. na základě uvedených principů chápat holistický a biodromální přístup v ontogenezi jedince a v rodinném či společenském kontextu
3. aplikovat získané poznatky a dovednosti podstatné pro pochopení a řešení životních křižovatek (milníků) v ontogenezi, a to očekávaných (např. zralost pro školu, profesní orientace, partnerství, odchod do důchodu), či neočekávaných krizí – do profesní praxe - Osnova
- Předmět vývojové psychologie (definice, paradigma), pojetí periodizace vývoje dle různých psychologických teorií
- Pojetí normality ve vývoji, pojetí minorit a fenoménu jinakosti
- Charakteristika vývojových období z hlediska vývoje somatického, motorického, exekutivních funkcí
- Senzitivní období optimálního rozvoje, senzitivní období pro nejčastější krize
- Rodina jako prostředí vývoje jedince
- Instituce jako prostředí vývoje jedince
- Zralost pro vstup do školy, zralost pro partnerství a rodičovství, zralost pro odchod do důchodu a prarodičovství („teorie transition“)
- Literatura
- Výukové metody
- - semináře s diskusí a demonstrací postupů, pomůcek, projektování
- příklady dobré praxe
- samostudium
- průběžná kolokvijní kontrola - Metody hodnocení
- - bodové hodnocení za aktivní účast na seminářích (kolokvijní diskuse)
- bodové hodnocení zadaných průběžných úkolů
- bodové hodnocení zadaného projektu
- zápočtový test - Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- np4433 Psychologie zdraví a patopsychologie
np4411&&bozp_ok(bozp_po_stud) && bozp_ok(bozp_po_stud_fsps)
- np4433 Psychologie zdraví a patopsychologie
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2023/np4411