FSpS:np4113 Psychologie pro učitele - Informace o předmětu
np4113 Psychologie pro učitele
Fakulta sportovních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Mgr. Radek Šíp (přednášející)
Bc. Veronika Kubíčková (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Út 16:00–16:50 B11/206, kromě Út 17. 9.
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np4113/02: St 15:00–15:50 B11/311, kromě St 18. 9., R. Šíp - Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Pro předmět nejsou prekvizity. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-UTV) (3)
- Cíle předmětu
- Rozšířit znalosti a dovednosti studentů potřebné pro pedagogickou praxi ve školách a v prostředí volnočasových aktivit, s důrazem na komunikační dovednosti, efektivní řešení konfliktních a emočně náročných situací, podávání zpětné vazby a práce s kolektivem. To vše se zřetelem k individualitě a potřebám druhých i svých.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude studující schopen:
Popsat předmět pedagogické psychologie, jeho základní pojmy i propojení s dalšími disciplínami.
Empaticky naslouchat člověku v emocích, umět identifikovat jeho potřeby
Analyzovat a efektivně řešit konflikty vzdělávacího prostředí.
Reflexivně hodnotit vlastní pedagogické působení a jeho dopad na jedince.
Využívat role-play a myšlenkové experimenty pro rozvoj empatie a komunikace.
Využívat zpětnou vazbu pro úpravu lekcí i pro vlastní rozvoj
Popsat projevy stresu, vyhoření a základní práci s nimi.
Popsat základy mediačního přístupu.
Popsat prvky skupinové dynamiky, jejího vývoje a práce s ní. - Osnova
- • - Předmět pedagogické psychologie, propojení s ostatními disciplínami, zdělávání, výchova
- •Vztah: vývoj – zrání – učení – výchova
- •Proces učení a jeho kontexty
- •Efektivní učení, motivace
- •Emoce a konflikt ve vzdělávacím procesu
- •Vztah žák – rodič - učitel
- •Psychologie vyučování (tréninku), vztah k úspěchu a neúspěchu. Neúspěch jako zátěžová situace
- •Učební styly a strategie, výchovně vzdělávací prostředí inkluzivní, paralelní, separované
- •Základy mediace konfliktů
- •Psychohygiena, stres, syndrom vyhoření
- •Základy práce se třídou / kolektivem
- Literatura
- Vičar, M. et al. (2013). Sportovní talent – psychologická perspektiva. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Kohoutek, R. (1996). Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm.
- VÁLKOVÁ, Hana. Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 92 s. ISBN 9788024431635. info
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Vyd. 1., opr. dotisk. Praha: Portál, 2004, 774 s. ISBN 807178303X. info
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178. info
- MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
- Výukové metody
- Interaktivní přednášky s užitím IT informací, semináře, samostudium.
- Metody hodnocení
- Skupinová práce
Závěrečný písmenný test - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2024/np4113