BSSn4404 Výzkum konfliktu

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Jan Holzer, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Kleiner, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Josef Kraus, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jan Holzer, Ph.D.
Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Kleiner, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Oddělení bezpečnostních a strategických studií – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
! BSS404 Výzkum konfliktu && !NOW( BSS404 Výzkum konfliktu )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá absolvováním tohoto kursu přehled o teoretických východiscích pro výzkum konfliktu. Poznatky z tohoto kursu mu umožní důkladně analyzovat ozbrojené konflitky z různých částí světa, a to za pomocí metodologického, typologického a analytického aparátu, který zde bude vyučován.
Výstupy z učení
Absolventi předmětu disponují znalostí a porozuměním teoretickým konceptům ve výzkumu konfliktu a schopností aplikovat je v konkrétních případových studiích. Dále si procvičí základy kvantitativní metodologie a statistiky a naučí se pracovat se statistickým programovacím jazykem R. Znát základy kvantitativních přístupů k výzkumu konfliktu a bezpečnosti jsou nezbytné pro tvorbu komplexních analýz a jedná se o mainstreamový přístup k analýze konfliktů (zejm. válek). R je nejrozšířenější statistický nástroj na světě a je open source, představuje tedy velmi efektivní možnost analýzy jakýchkoliv hromadných jevů. Jeho knihovny dokonce umožňují i kvalitativní analýzu. Studenti budou rovněž vedeni k tomu, aby k troubleshootingu a učení se práce s R využívali umělou inteligenci a získali tak komplexní a moderní vzdělání v této oblasti.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu. Vymezení konfliktu
  • 2.Seminář I – kvantitativní přístup ke zkoumání konfliktů a úvod do R
  • 3. Klasické konflikty: revoluce a občanská válka
  • 4. Změna politického režimu jako příklad konfliktu na vnitropolitické úrovni
  • 5. Příčiny, průběh a dynamika konfliktů
  • 6. Neozbrojené formy konfliktu (sankce, embarga, arbitráže, bojkoty, občanská neposlušnost, propaganda apod.)
  • 7. Velikonoční pondělí – 1.4. – samostudium SWIRL
  • 8. Seminář II – kvantitativní analýza konfliktů
  • 9. Seminář III – Laboratoř k seminárnímu projektu
  • 10. Nestátní ozbrojení aktéři jako vyzyvatelé státní moci
  • 11. Úrovně analýzy a systémové příčiny války
  • 12. Řešení konfliktu
  • 13. Zkouškový předtermín
Literatura
    povinná literatura
  • Field, Andy. (2009): Discovering Statistics Using SPSS. 3rd Edition. Sage Publications: Londýn, ISBN 978-1-8478-7907-3, pp. 31-60. [30 stran]
  • Lutwak, E.N. (1999): Give war a chance. Foreign Affairs, 78(4), pp. 36-44. [8 stran]
  • Rabušic, L., Soukup, P., Mareš, P. (2019). Statistická analýza sociálněvědních dat prostřednictvím SPSS. Brno: Masarykova univerzita, pp. 143-176 (kap. 5) [34 stran]
  • Beriker, N. (2008). Conflict resolution: The missing link between liberal international relations theory and realistic practice. In D. J. D. Sandole, S. Byrne, I. Sandole-Staroste, & J. Senehi (Eds.), Handbook of Conflict Analysis and Resolution (pp. 256
  • Brooker, P. (2000): Non-Democratic Regimes. Theory, Government and Politics, Houndmills, Basingstoke Hampshire, Macmillan Press, pp. 188-225. [38 stran]
  • Trebbi, F. (2019): Quantitative approaches to violence, small wars, and insurgencies, NBER Reporter, National Bureau of Economic Research (NBER): Cambridge, MA, 3, pp. 11-13 [3 strany]
  • Gibler, D. M. (2017). Combining behavioral and structural predictors of violent civil conflict: Getting scholars and policymakers to talk to each other. International Studies Quarterly, 61(1), 28-37. [10 stran]
  • Trinn, C., a Wencker, T. (2021). Integrating the quantitative research on the onset and incidence of violent intrastate conflicts. International Studies Review, 23(1), 115-139 [25 stran]
  • Grugel, J. (2002): Democratization. A Critical Introduction, Palgrave: Macmillan Press, pp. 56-64. [9 stran]
  • Lyall, J. (2020). Divided Armies: Inequality and Battlefield Performance in Modern War. Princeton: Princeton University Press, pp. 39-89 [51 stran]
  • Bannon, I., and P. Collier (2003): Natural Resources and Conflict: What We Can Do. In: Bannon, I., and Collier, P. (2003): Natural Resources and Violent Conflict. Washington, D.C.: The World Bank, pp. 1-16. [17 stran]
  • Rabušic, L., Soukup, P., Mareš, P. (2019). Statistická analýza sociálněvědních dat prostřednictvím SPSS. Brno: Masarykova univerzita, pp. 17-49 (kap. 1) [33 stran]
  • Paris, R. (2004): At War’s End: Building Peace after Civil Conflict. Cambridge: Cambridge UP, pp. 13-39. [26 stran]
  • Bankowicz, M. (2010): Státní převrat, Brno: Dokořán, pp. 39-64. [25 stran]
  • de Mesquita, B. B., & Lalman, D. (1988). Empirical Support for Systemic and Dyadic Explanations of International Conflict. World Politics, 41(1), 1–20. [20 stran]
  • Bartos, O. J., and P. Wehr (2002): Using Conflict Theory. Cambridge: Cambridge UP, pp. 12-28. [17 stran]
  • Bartos, O. J. and P. Wehr (2002): Using Conflict Theory. Cambridge: Cambridge UP, pp. 29-49, 70-81 a 98-119. [55 stran]
  • Folch –Escriba, A. (2010): Economic sanctions and the durations of civil conflicts. Journal of Peace Research, 2/2010, pp. 129-141. [12 stran]
  • Zartman, I. William – Guy Olivier Faure (2005): Escalation and Negotiation in International Conflicts. Cambridge: Cambridge UP, pp. 3-15. [13 stran]
  • Singer, J. D. (1961): The level of analysis problem in international relations. World Politics, Vol. 14, No. 1, pp. 77-92. [16 stran]
  • Malia, M. (2009): Lokomotivy dějin. Revoluce a utváření moderního světa, Brno: CDK , pp. 377-416. [40 stran]
  • McFaul, M. (2005): Transition from postcommunism, Journal of Democracy, Vol. 16, No 3, pp. 5-19. [15 stran]
  • Gatlung, J. (with preface 2009): Theories of Conflict, pp. 9-42. [34 stran]
  • Huntington, S. P. (2008): Třetí vlna. Demokratizace na sklonku dvacátého století, Brno: CDK, pp. 203-268. [65 stran]
  • Grugel, J. (2002): Democratization. A Critical Introduction, Palgrave: Macmillan Press, pp. 51-56. [6 stran]
  • Ezrow, N. (2017). Global Politics and Violent Non-State Actors. Londýn: SAGE Publications Inc, Part III (kap. 6-10) [112 stran]
    doporučená literatura
  • Field, A., Miles, J., Field, Z. (2012). Discovering Statistics Using R. Londýn: SAGE.
  • Lyall, J. (2020). Divided Armies: Inequality and Battlefield Performance in Modern War. Princeton: Princeton University Press, pp. 172-213. [42 stran]
  • Lyall, J. (2022) Sources, Data, Methods: The Project Mars Codebook (Version 1.1), pp. 5-40 (proměnné a dataset v kontextu Correlates of War – zbytek codebooku jako doporučená četba) [35 stran]
  • Abdelaaty, L. (2021). Jason Lyall: Divided Armies: Inequality and Battlefield Performance in Modern War. New Books Network. Dostupné z: https://newbooksnetwork.com/divided-armies
Výukové metody
přednášky, diskuse, písemné přípravy, seminární práce
Metody hodnocení
Hodnocení 1) Seminární projekt (40 bodů) 2) Písemná zkouška (40 bodů) Škála hodnocení 75–80 bodů: A 69–74 bodů: B 62–68 bodů: C 55–61 bodů: D 48–54 bodů: E 47 a méně bodů: F Seminární projekt Seminární projekt bude mít za cíl seznámit studenty se statistickým programovacím jazykem R a bude mít dvojí podobu: (1) Absolvování virtuálního kurzu „R Programming Basic Building Blocks“ (15 krátkých lekcí) v rámci prostředí R (R studio) – nástroj SWIRL – verze viz druhý odkaz: (https://swirlstats.com/students.html; https://github.com/swirldev/R_Programming_E). a. Deadline pro dokončení všech lekcí SWIRL je 7. 4. 2024 23:59. b. Splnění každé z 15 sekcí je nutné reportovat průběžně, nebo najednou do stanoveného deadlinu. SWIRL umožňuje zaslat email o dokončení. Není nutné jej poslat, ale je potřeba vyplnit požadované údaje, vytvořit screenshot (viz příloha A) pojmenovaný stylem „PŘÍJMENÍ_ČÍSLO SWIRL LEKCE.jpg“ a ten pak odevzdat do příslušné složky (podle lekce) v odevzdávárně v ISu c. Splnění tohoto kurzu představuje prerekvizitu pro hodnocení seminárního projektu. (2) Analýza vybraného konfliktu vč. využití R k základní statistické analýze v kontextu Project Mars a Correlates of War (příp. dalších relevantních datasetů jako je Uppsala Conflict Data Program apod.). a. Kvantitativní přístup k analýze konfliktů bude dominantně demonstrován během seminářů na projektu Mars a knize Divided Armies zkoumající vliv etnické nerovnosti na efektivitu dané armády na bojišti. Není problém si však zvolit jiné téma vč. kompletně jiného kauzálního mechanismu, které budou studenti rozpracovávat v projektu. Na zodpovědnosti studentů/ek je si proveditelnost tématu rešeršovat do 15. 4. a konzultovat jej pak na semináři. b. Výsledky analýzy budou reportovány formou vědeckého článku (rozsah 10 NS s tolerancí 10 % - do rozsahu se nezapočítává seznam literatury a abstrakt – ten bude mít rozsah maximálně 150 slov). c. Spolu s vědeckým článkem studenti odevzdají i supplementary file v podobě R scriptu – tedy kódu, který použili ke statistické analýze daného případu. d. V příloze B tohoto sylabu je uveden checklist s konkrétními požadavky a doporučenými studijními zdroji k celému projektu. e. Na semináři 15. 4. pak bude celý projekt a jeho požadavky podrobně probrán a bude prostor témata konzultovat. f. Deadline odevzdání projektu je 19. 5. 2024 23:59. Zkouška Na závěr předmětu bude realizována písemná zkouška, hodnocená 0-40 body. U zkoušky budou vyžadovány znalosti ze zadané povinné (nikoli doporučené) literatury, přednášek a semináře. Test se bude skládat z 8 otázek, za každou lze získat maximálně 5 bodů. O formě a termínech zkoušky budou studenti informováni před začátkem zkouškového období, nejpozději pak v pondělí 6. května 2024, v souladu se SZŘ MU.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.