FSS:CORE026 Jak poznáváme a prožíváme svět - Informace o předmětu
CORE026 Jak poznáváme a prožíváme svět - psychologie kognice, emocí a motivace
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Miroslav Šipula (přednášející)
- Garance
- Mgr. Miroslav Šipula
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Adéla Souralová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 26. 9. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 3. 10. 18:00–19:40 AVC, Čt 10. 10. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 17. 10. 18:00–19:40 U32, Čt 24. 10. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 31. 10. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 7. 11. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 21. 11. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 28. 11. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 5. 12. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 12. 12. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Čt 19. 12. 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy
- Předpoklady
- !TYP_STUDIA(ND) && (!PROGRAM(B-PSY) && !PROGRAM(B-PSYCH_))
Předmět je určen pro studenty bakalářských programů všech fakult MUNI. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 78/100, pouze zareg.: 6/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu bude zvýšit citlivost účastníků vůči psychologickým fenoménům a procesům, které by jinak mohly zůstávat (a zpravidla zůstávají) nereflektovány. Přednášky na teoretická témata budou vytvářet rámec pro hlavní těžiště předmětu, tj. praktické příklady, ukázky a aplikace na příkladech ze života.
Nedílnou součástí předmětu budou ukázky v seminární/cvičební podobě, kde si účastníci vyzkouší platnost odborných poznatků na vlastní kůži s adekvátní diskusí. Vyzkouší si tak např. sami roli expertů, kteří se snaží najít nenáhodné vzorce v reakcích testovaných subjektů i introspektivní práci a budou moci zkonfrontovat vlastní závěry s teoretickými tezemi.
Klíčová přitom bude procesuální stránka jevů a uvedení každého poznatku do kontextu: 1. komplexnějšího procesu/procesu vyššího řádu 2. systému zpětných vazeb.
Témata budou prezentována s ohledem na studenty různých oborů, současně ale tak, aby byla posilována touha doplňovat si získané poznatky spontánně vlastními silami. - Výstupy z učení
- Absolvent předmětu:
— bude schopen se rámcově orientovat v základních tématech psychologických disciplín kognitivní psychologie a psychologie emocí a motivace,
— bude znát základní termíny, fenomény a přístupy v daných oblastech a rozumět jejich možným příčinám,
— dokáže generovat více pravděpodobných hypotéz o důvodech některých projevů v oblasti poznávání a prožívání, chování a sociální interakce,
— bude schopen přistupovat k psychologické problematice z celostní, procesuální a zpětnovazební perspektivy,
— bude schopen orientovat se v pokročilejší odborné psychologické literatuře
- dokáže identifikovat chyby, příp. řetězec chyb, ve zvoleném kognitivním, emočním nebo motivačním procesu, najít její/-ich příčiny a reflektovat možnosti alternativního postupu
- dokáže ohodnotit analogickou analýzu chyb jiných autorů, udělit adekvátní zpětnou vazbu k ní a vhodně sdílet zkušenosti v této oblasti - Osnova
- Jak poznáváme a prožíváme svět - psychologie kognice, emocí a motivace 1. Kognitivní procesy - vymezení + vnímání: subjektivní poznávání světa - vliv zkušenosti, bottom-up a top-down procesy, hlavní přístupy, gestalt-zákony a jejich aplikace v sociální kognici, přímé vnímání vs. zprostředkování mentální reprezentací, moderní přístupy a modelování lidského vnímání... 2 Vědomí a pozornost: druhy, kapacita, hlavní přístupy, vliv emocí a motivačních priorit, klíčový vliv významu/aktivované mentální reprezentace, vliv prioritních vodítek, selektivita pozornosti, slepota vůči změně, rozdělená pozornost, Stroopův jev... 3 Paměť: fáze, druhy, procesy stojící za reprezentací a organizací poznatků, "chunks" a jejich tvorba v procesu učení, vliv paměťových vodítek v různých fázích paměťového procesu, vliv paměťového kontextu... 4. Myšlení, metakognice, usuzování, rozhodování, řešení problémů: pojmy, logické vztahy, polarity myšlení: analýza vs. intuice, algoritmy vs. heuristiky, nejčastější příčiny chyb v logickém myšlení, myšlení jako kreativní proces... 5. Emoce, city: charakteristika emocí, druhy, funkce, aktuální geneze emoce, emoce a osobnost, fylogenetické a fyziologické základy... 6. Emoční aktivace a regulace, sociokulturní vlivy: aktivační dimenze emocí, gestika a mimické výrazy, sociální tlak v prožívání a expresi emocí, druhy manipulace expresí, dvojná vazba... 7. Motivace/výkonová motivace - principy, přístupy, kognitivní disonance a způsoby vyrovnávání se s ní, obranné mechanismy ega, příklady emočních obran...
- Výukové metody
- - přednášky
- praktické ukázky a cvičení
- samostudium
- aktivizační úkoly
- průběžné testy - Metody hodnocení
- 1. průběžné testy
2. bonus za účast na přednáškách
3. vzájemné hodnocení písemných prací v rámci kolokvia - Informace učitele
- Podrobný rozvrh témat, termínů a úkolů - viz interaktivní osnovu předmětu v ISu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/CORE026