CORE063 Příprava člověka, vědy a společnosti na rok 2060: základy gerontologické gramotnosti

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. (přednášející)
prof. MUDr. Hana Matějovská Kubešová, CSc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marcela Petrová Kafková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Vidovićová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lucie Vidovićová, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Adéla Souralová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
!TYP_STUDIA(ND) && !PROGRAM(B-SOC) && (! SOCb2284 Sociální gerontologie ) && (! SOCn6205 Sociální gerontologie: koncept )
nejsou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Cíle předmětu
Vše, co se týká člověka a/nebo společnosti je nebo bude ovlivněno stárnutím jako procesem biologické a demografické změny.
Kurz sleduje dva základní cíle: Prvním je podpora studujících jako budoucích profesionálů v různých oborech, jejichž pracovní, příp. vědecká činnost je informována výzvami a příležitostmi dlouhověkosti. Druhým, aplikovaným cílem, je podpora zdravotně-sociální gerontologické gramotnosti, tedy podpora studujících v jejich vlastní přípravě na celoživotní proces stárnutí. Program přednášek a seminářů vychází z interdisciplinárního pojetí sociální gerontologie, a zaměřuje se na vztah mezi stárnoucím jedincem a společností. Sleduje biologické, demografické, ekonomické, politické, sociologické, psychologické, etické, právní, environmentální a (mnohé) další aspekty tohoto vztahu.
Kurz nevyžaduje žádné předchozí znalosti tématu. Kurz poskytuje interdisciplinární podporu učení, zahrnuje jeho interaktivní formy, a je ukončen je krátkou písemnou reflexí.
Předmět plní cíle PPSŘ "1. Rozvíjet kompetence přímo relevantní pro život a praxi v 21. století“, zejm. 1.C Posilovat vazbu studia na praxi a přípravu na budoucí uplatnění; 1.D Nadále rozvíjet profesní profil studia a posilovat jeho prestiž; a 1.E Podporovat budování infrastruktury pro interaktivní metody vzdělávání a integraci studujících.
Tyto cíle jsou podpořeny zvyšováním povědomí studujících jako budoucích profesionálů ve svých profesních oborech a specializacích o vlivu biologických a demografických změn na předmět jejich profesní a/nebo vědecké činnosti.
V rámci výuky budou využity interaktivní a inovativní didaktické přístupy s prvky zážitkové pedagogiky (gerontooblek).
Výstupy z učení
Studující po absolvování předmětu bude schopen/a:
- využívat přístupy věkového mainstreamingu v relevantních oblastech vědy a občanského života
- osvojí si perspektivu životní dráhy
- zvýší svoji funkční, zdravotní a gerontologickou gramotnost
- posílí svoji schopnost pracovat v interdisciplinárních týmech
Osnova
  • Anotace předmětu
  • (bude průběžně aktualizováno, pořadí a rozsah témat se může měnit; základní informace budou dále rozšiřovány v Interaktivní osnově předmětu)
  • 1) Úvod do tématu aneb stárnu, stárneš, stárneme...
  • 2) Věkové hledisko v metodologii vědy (věkový manistreaming; intersekcionalita, efekt věku/kohorty/periody)
  • 3) Stárnutí těla aneb kolik cukru, tuku a slunce je moc?
  • 4) Na 10 minut seniorem/seniorkou (gerontooblek)
  • 5) Modely stárnutí aneb jak se na něj připravit finančně, vztahově a prostorově
  • 6) Základy péče aneb co člověk může, když už nemůže (informace, nároky, práva)
  • 7) Co je stáří pro sociologa aneb sociální role (ve) stáří
  • 8) „Na to ste moc mladej“, aneb když je věk základem diskriminace
  • 9) „Dědečku fuj, na holčičky se nesahá“ aneb veřejná reprezentace stárnutí, mediální zobrazování seniorů a kulturní gerontologie
  • 10) Je stárnutí ekologické? Aneb jak stárnout udržitelně
  • 11) Patří chov slepic do aktivního stárnutí, aneb kde je nejlepší zestárnout?
  • 12) A co když nezestárneme vůbec? O antiageingu, dlouhověkosti a technologiích 13) Reflexe závěrečných výstupů
  • Výstupem z kurzu je krátká písemná reflexe (esej) zpracovávající pohled vybrané disciplíny na některou z výzev či příležitostí stárnutí. Preferovány budou vlastní vědecké disciplíny či životní kontexty studujících.
  • Kurz je ukončen kolokviem.
Výukové metody
přednáška; diskuse ve skupinách, multimediální obsahy, zážitková pedagogika
Metody hodnocení
krátká esej, participace na přednáškách
Informace učitele
https://starnuti.fss.muni.cz/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.