CORE103 Academic Ethics

Faculty of Social Studies
Autumn 2024
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Tomáš Foltýnek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Department of Environmental Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: doc. Mgr. et Mgr. Adéla Souralová, Ph.D.
Supplier department: Department of Environmental Studies – Faculty of Social Studies (50,00 %), Department of Machine Learning and Data Processing – Faculty of Informatics (50,00 %)
Timetable
Wed 14:00–15:40 U23
Prerequisites (in Czech)
!TYP_STUDIA(ND) && !PROGRAM(B-ENV)
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 21/40, only registered: 2/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
Course objectives (in Czech)
Pochopit a vyzkoušet si odlišnost světa empirických faktů a světa morálních hodnot.
Ujasnit si smysl a přínos vědy a vzdělání pro lidskou společnost a pro člověka jako takového.
Rozvíjet povědomí o etických otázkách v akademickém prostředí a o důležitosti etického chování v oblasti vědy, výzkumu a vzdělávání.
Podporovat schopnost studentů analyzovat a řešit etická dilemata v akademickém prostředí.
Zvyšovat schopnost studentů identifikovat neetické jednání, znát jeho důsledky a porozumět důvodům pro etické jednání.
Pochopit možnosti a výzvy spojené s využíváním technologií (zejména umělé inteligence) ve vědě a vzdělávání.
Learning outcomes (in Czech)
Schopnost identifikovat a strukturovaně analyzovat problémy týkající se etiky vědy, vědeckého výzkumu a vzdělávání.
Schopnost formulovat a řešit morální dilemata související s vědeckým výzkumem a vzděláváním včetně důkladné argumentace zvoleného řešení.
Schopnost debatovat o morálních dilematech, porozumět oponentním názorům a dokázat je přijmout, a nebo se s nimi argumentačně vypořádat.
Schopnost využívat technologie (zejména umělou inteligenci) v souladu s morálními zásadami vědeckého provozu a schopnost identifikovat využití, které je s nimi v rozporu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do předmětu. Úvod do etických konceptů a nástrojů morálního poznávání. Rozdíl empirického světa faktů a morálního světa hodnot.
  • 2. Jak poznáváme hodnoty a jaké jsou limity našeho hodnotového poznávání. Přiblížení základních etických konceptů.
  • 3. Smysl vědy a vzdělání pro lidskou společnost. Poznání jako hodnota. Co nám dává poznávání světa. Hodnota kritické racionality a schopnosti pohlížet na problémy z metapozice. Smysl kritického myšlení. Naivní racionalismus a jeho kritika iracionalismem. Kritický racionalismus. Typy vědy a vědeckého myšlení.
  • 4. Smysl vědy a vzdělání pro člověka. Sebepoznání jako důležitý zdroj rozhodování pro a proti vědecké dráze. Jak poznáváme, že děláme něco, co nás baví a dává nám smysl. Zdroje zvídavosti a touhy poznávat.
  • 5. Jak řešit morální dilemata. Identifikace morálního dilematu a hodnot, které jsou v konfliktu. Zvažování důsledků možných řešení. Sokratovský dialog a jeho smysl v poznávání světa.
  • 6. Etika při studiu. Morální hodnoty při studiu (poctivost, důvěra, respekt, zodpovědnost, férovost, odvaha). Chyba jako příležitost učit se. Typické prohřešky proti etice ve studiu, jejich příčiny, důsledky a prevence. Jak rozeznat a řešit neetické jednání vyučujících.
  • 7. Zpracování větších projektů a závěrečných prací. Smysl závěrečné práce pro studenta a pro lidskou společnost. Rozvržení práce a time management. Etické využití jiných zdrojů, osob a technologií (umělé inteligence).
  • 8. Etika vědy a výzkumu. Morální hodnoty ve vědecké práci. Typické prohřešky proti vědeckovýzkumné etice, jejich příčiny, důsledky a prevence. FFP - fabrikace, falsifikace, plagiátorství.
  • 9. Plagiátorství. Vymezení plagiátorství a jeho formy. Příčiny, důsledky a prevence plagiátorství. Detekce plagiátorství, vyhodnocení výstupů antiplagiátorského systému.
  • 10. Umělá inteligence a akademická etika. Etika umělé inteligence. Automatické generátory obsahu a jejich etické využití. Umělá inteligence pro detekci nepoctivého jednání.
  • 11. Etické posuzování a schvalování výzkumných projektů. Jaké výzkumné projekty podléhají schvalovacímu procesu. Relevantní hlediska pro etické posuzování
  • 12. Profesní etika a etické kodexy. Jaké zásady a kodexy jsou relevantní pro budoucí profesi studentů. Kdo je přijímá a mění, kdo řeší prohřešky proti těmto kodexům a jaké jsou možné sankce.
  • 13. Diskusní večer nad zvoleným etickým dilematem
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, moderovaná diskuse, práce ve skupině (včetně pochopení a rozdělení rolí ve skupinové práci), umístění na škále vybraných polarit a argumentace své pozice, řešení zadných problémů s pomocí AI.
Assessment methods (in Czech)
K absolvování předmětu je třeba:
1. Test na znalost faktografických částí předmětu a na schopnost zaujmout hodnotový postoj u morálního dilematu a argumentovat pro něj (nutno získat nejméně 60%)
2. Skupinový projekt a jeho prezentace na diskusním večeru (uspokojivá prezentace)
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2024/CORE103