FSS:PSYb1040 Vývojová psychologie II - Informace o předmětu
PSYb1040 Vývojová psychologie II
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
Mgr. Petra Pátková Daňsová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbora Fejtová (cvičící)
Mgr. Štěpán Kaňa (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 16:00–17:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy
- Předpoklady
- PSYb1030 Vývojová psychologie I
Psy 103 Vývojová psychologie I. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 38 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz navazuje na výuku Vývojové psychologie I (PSY103).
Kurz VP II dále pokračuje ve výkladu vývojových období od mladšího školního věku po období stárnutí a stáří. V rámci tohoto výkladu jsou dále prezentovány vývojové teoretické koncepce, metodologické možnosti zkoumání a studenti se seznámí s dalšími výsledky současných empirických studií, které se vztahují k probíraným vývojovým obdobím.
Cílem kurzu je:
- kriticky využívat osvojených znalostí základních pojmů a zákonitostí VP k porozumění komplexu dynamických procesů psychického vývoje, k pochopení vývojových trendů a zákonitostí vývoje a k integrování těchto poznatků do obrazu celoživotního utváření osobnosti;
- porozumět zákonitostem a charakteristikám jednotlivých vývojových období v kontextu rozdílných vývojových teorií;
- pochopit variabilitu, unikátnost, typičnost a všeobecné trendy ve vývoji;
- prohloubit dovednost metodologického myšlení v souvislosti se zkoumáním intraindividuálních změn, interindividuálních rozdílů a vývojových trajektorií v psychickém vývoji;
- osvojit si základní zákonitosti a charakteristiky typické pro jednotlivá období vývoje od mladšího školního věku po stáří;
naučit se interpretovat jednotlivé projevy chování, prožívání apod. v rámci tzv. normativního vývoje a naučit se využívat jednotlivé teoretické přístupy k jejich explanaci.
Kurz předpokládá:
- obeznámenost se základními poznatky z biologie a antropologie člověka, syntézu s poznatky z dalších aktuálně studovaných psychologických disciplín, především z obecné psychologie a sociální psychologie, ale též statistiky a metodologie;
- dovednosti z oblasti práce s odbornými zdroji (včetně elektronických databází);
- znalost manuálu APA6th. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
- rozumět základním pojmům a konceptům ve VP
- rozumět zákonitostem a charakteristikám jednotlivých vývojových období v kontextu rozdílných vývojových teorií
- zahrnout a zohlednit variabilitu, unikátnost, typičnost a všeobecné trendy ve vývoji při analýze lidského chování, prožívání, schopností a dovedností
- rozumět metodám zkoumání intraindividuálních změn a interindividuálních rozdílů v psychickém vývoji
- využívat znalosti základních zákonitostí a charakteristik typických pro jednotlivá období vývoje od mladšího školního věku po stáří pro pochopení lidského chování, prožívání, schopností a dovedností
- interpretovat jednotlivé projevy chování, prožívání apod. v rámci tzv. normativního vývoje a naučit se využívat jednotlivé teoretické přístupy k jejich explanaci
- zpracovat výsledky empirických studií, přehledových článků, meta-analýz do přehledu dosavadních poznatků ("introduction") ve zvolené oblasti vývojové psychologie
- navrhnout vývojově psychologickou otázku vhodnou pro empirický výzkum
- prakticky realizovat administraci vývojově-psychologické metody - Osnova
- Mladší školní věk.
- Adolescence. Teorie psychosociálního vývoje, teorie adolescentního egocentrismu, teorie vývoje partnerských vztahů v adolescenci.
- Vynořující se dospělost. Vývojové období či proces? Debata nad konceptem emerging adulthood.
- Dospělost. Vývojové teorie II.
- Evoluční psychologie, etologie a sociobiologie, ekologický model vývoje.
- Stárnutí a stáří.
- Emocionální vývoj, teorie socio-emocionální selektivity, teorie celoživotního vývoje, model SOC.
- Umírání, smrt, truchlení.
- Literatura
- povinná literatura
- UPTON, Penney. Developmental psychology. First published. Harlow, England: Prentice Hall is an imprint of Pearson, 2012, xii, 260. ISBN 9780273735168. info
- UPTON, Penney. Developmental psychology. First published. Exeter: Learning Matters, 2011, x, 222. ISBN 9780857252760. info
- doporučená literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
- MACEK, Petr. Adolescence. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 143 s. ISBN 80-7178-747-7. info
- ARNETT, Jeffrey Jensen. Human development : a cultural development. 1st ed. Harlow: Pearson, 2014, ii, 760. ISBN 9781292039596. info
- NEWMAN, Barbara M. a Philip R. NEWMAN. Development through life : [a psychological approach]. Edited by Clarissa Uttley. 11th ed. Belmont: Wadsworth Cengage Learning, 2012, vi, 153. ISBN 9781111349042. info
- neurčeno
- ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený : devět věků člověka. Translated by Jiří Šimek. Vyd. 2., přeprac., v Portá. Praha: Portál, 2015, 147 s. ISBN 9788026207863. info
- STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 8071782742. info
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. info
- HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-154-1. info
- VYGOTSKIJ, Lev Semenovič. Myšlení a řeč. Translated by Jan Průcha. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 295 s. URL info
- VYGOTSKIJ, Lev Semenovič. Vývoj vyšších psychických funkcí. Translated by Miluše Sedláková - Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 363 s. URL info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDEROVÁ. Psychologie dítěte [Piaget, 1970]. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 115 s. info
- Výukové metody
- Přednášky, revize seminární práce ("introduction" s formulací výzkumné vývojově-psychologické otázky)
- Metody hodnocení
- Zápočet: písemné testy + revize seminární práce - introduction
Zkouška: závěrečná ústní zkouška dle okruhů k SZZ - Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Kurz je vyučován každoročně. Uvedená literatura je doplněna v interaktivních osnovách předmětu. Tam také budou v průběhu kursu zavěšovány všechny důležité dodatky a materiály.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/PSYb1040