FSS:PSYb2600 Aplikace vývojové psychologie - Informace o předmětu
PSYb2600 Aplikace vývojové psychologie
Fakulta sociálních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Bouša (přednášející)
Gabriela Gore-Gorszewska, PhD (přednášející)
Mgr. Barbora Fejtová (přednášející)
PhDr. Radka Neužilová Michalčáková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy
- Předpoklady
- ! PSY260 Aplikace vývojové psychologie && ( PSY103 Vývojová psychologie I || PSYb1030 Vývojová psychologie I )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je:
- seznámit studenty s různými oblastmi aplikace vývojové psychologie v celoživotní perspektivě
- naučit studenty aplikovat poznatky vývojové psychologie a interpretovat v jejich kontextu různé fenomény normativního vývoje
- zvýšit citlivost studentů vůči vývojově-psychologickým aspektům mentálních procesů a chování v celoživotní perspektivě
- připravit studenty dílčím způsobem na základy psychodiagnostického procesu, který vyžaduje vývojově-psychologické hledisko - Výstupy z učení
- studenti by měli:
- využívat vývojově psychologickou perspektivu při kritické analýze trendů ve výchově a vzdělávání
- získat základní porozumění rodinné dynamice po narození dítěte a adopci
- rozumět, že efekty a dopady životních událostí či terapeutických intervencí na vývoj dítěte mohou být v různých vývojových obdobích odlišné
- rozumět důležitosti vývojově adekvátních intervencí
- získat přehled o tom, jak mohou být klíčové vývojové teorie a principy uplatněny v kontextu reálného života
- být schopni kriticky číst psychologické výzkumné studie a porozumět jejich závěrům a možným aplikacím s ohledem na vývojově psychologický kontext
- při seznámení se s anamnézou dítěte být schopni identifikovat protektivní a rizikové faktory a porozumět mechanismu jejich vlivu - Osnova
- Úvod do aplikované vývojové psychologie
- Přípravy pro náhradní rodiče
- Výchova dětí v současnosti: Přístupy, omyly a rizika
- Intervenční programy založené na teorii citové vazby
- Vztahy v rodině I: Konflikty mezi rodiči – vývojová perspektiva
- Vztahy v rodině II: Narušení hranic rodinného systému
- Vztahy v rodině III: Spolurodičovství
- Vztahy v rodině IV: Role nevlastního rodiče
- Sexualita a intimita v pozdním věku
- Literatura
- povinná literatura
- Lerner, R. M., Fisher, C. B. (2000). Toward a Science for and of the People: Promoting Civil Society through the Application of Developmental Science. Child Development, 71, 11-20.
- Nicole Zarrett, N., Lerner, R. M. (2008). Ways to promote the positive development of children and youth. Child Trends: Washington, DC.
- Journal of Applied Developmental Psychology
- Millová, K. (2009). Analýza některých současných teorií celoživotního vývoje. E-psychologie, 3, 45 – 54
- Výukové metody
- přednášky jsou vedeny odborníky na dané téma nebo oblast
přednášky a diskuze s lektorem o daném tématu - Metody hodnocení
- 1) minimální účast na 6 přednáškách dle vlastního výběru
2) odevzdání přípravy ke kolokviu
3) prezentace na kolokviu - Informace učitele
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/PSYb2600