PSYb2600 Aplikace vývojové psychologie

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Bouša (přednášející)
Gabriela Gore-Gorszewska, PhD (přednášející)
Mgr. Barbora Fejtová (přednášející)
PhDr. Radka Neužilová Michalčáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy
Předpoklady
! PSY260 Aplikace vývojové psychologie && ( PSY103 Vývojová psychologie I || PSYb1030 Vývojová psychologie I )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je:
- seznámit studenty s různými oblastmi aplikace vývojové psychologie v celoživotní perspektivě
- naučit studenty aplikovat poznatky vývojové psychologie a interpretovat v jejich kontextu různé fenomény normativního vývoje
- zvýšit citlivost studentů vůči vývojově-psychologickým aspektům mentálních procesů a chování v celoživotní perspektivě
- připravit studenty dílčím způsobem na základy psychodiagnostického procesu, který vyžaduje vývojově-psychologické hledisko
Výstupy z učení
studenti by měli:
- využívat vývojově psychologickou perspektivu při kritické analýze trendů ve výchově a vzdělávání
- získat základní porozumění rodinné dynamice po narození dítěte a adopci
- rozumět, že efekty a dopady životních událostí či terapeutických intervencí na vývoj dítěte mohou být v různých vývojových obdobích odlišné
- rozumět důležitosti vývojově adekvátních intervencí
- získat přehled o tom, jak mohou být klíčové vývojové teorie a principy uplatněny v kontextu reálného života
- být schopni kriticky číst psychologické výzkumné studie a porozumět jejich závěrům a možným aplikacím s ohledem na vývojově psychologický kontext
- při seznámení se s anamnézou dítěte být schopni identifikovat protektivní a rizikové faktory a porozumět mechanismu jejich vlivu
Osnova
  • Úvod do aplikované vývojové psychologie
  • Přípravy pro náhradní rodiče
  • Výchova dětí v současnosti: Přístupy, omyly a rizika
  • Intervenční programy založené na teorii citové vazby
  • Vztahy v rodině I: Konflikty mezi rodiči – vývojová perspektiva
  • Vztahy v rodině II: Narušení hranic rodinného systému
  • Vztahy v rodině III: Spolurodičovství
  • Vztahy v rodině IV: Role nevlastního rodiče
  • Sexualita a intimita v pozdním věku
Literatura
    povinná literatura
  • Lerner, R. M., Fisher, C. B. (2000). Toward a Science for and of the People: Promoting Civil Society through the Application of Developmental Science. Child Development, 71, 11-20.
  • Nicole Zarrett, N., Lerner, R. M. (2008). Ways to promote the positive development of children and youth. Child Trends: Washington, DC.
  • Journal of Applied Developmental Psychology
  • Millová, K. (2009). Analýza některých současných teorií celoživotního vývoje. E-psychologie, 3, 45 – 54
Výukové metody
přednášky jsou vedeny odborníky na dané téma nebo oblast
přednášky a diskuze s lektorem o daném tématu
Metody hodnocení
1) minimální účast na 6 přednáškách dle vlastního výběru
2) odevzdání přípravy ke kolokviu
3) prezentace na kolokviu
Informace učitele


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/PSYb2600