FSS:PSYb2790 Zdraví a internet - Informace o předmětu
PSYb2790 Zdraví a internet
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Martina Šmahelová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Martina Šmahelová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Předpoklady
- ! PSY279 Zdraví a internet
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/18 - Mateřské obory/plány
- předmět má 19 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřen na získání základních znalostí v oblasti vlivu internetu na duševní i fyzické zdraví člověka s důrazem na psychologickou perspektivu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Orientovat se v základních konceptech zdraví a internetu
- Uvědomovat si specifika online komunikace v kontextu zdraví a internetu a v případě potřeby je aplikovat na jiná témata
- Rozpoznat rozdíly mezi online poradenstvím a online terapií
- Poskytnout informace a odkazy na online poradenství a terapii
- Popsat různorodé intervenční a prevenční programy online
- Reflektovat roli technologií v životě klientů a pomáhajících profesionálů v kontextu zdraví a internetu
- Kriticky zhodnotit relevanci informací vztahujících se ke zdraví Orientovat se v základech m-health aplikací (funkce, uživatelé, motivace k využívání)
- Identifikovat a zpracovat relevantní literaturu k vybraným tématům zdraví a internetu
- Orientovat se v online platformách relevantních k tématu zdraví a internetu v českém online prostředí
- Osnova
- 1) Specifika online komunikace v kontextu zdraví a internetu
- 2) Využití internetu v psychoterapii a poradenství
- 3) Online komunity a zdraví, Role technologií v poruchách příjmu potravy
- 4) Online prevence a intervence (v kontextu poruch příjmu potravy)
- 5) Odborníci v pomáhajících profesích a jejich vnímání technologií v kontextu zdraví
- 6) Vyhledávání informací online v kontextu zdraví, M-health aplikace
- Literatura
- doporučená literatura
- Donkin, L., Christensen, H., Naismith, S. L., Neal, B., Hickie, I. B., & Glozier, N. (2011). A systematic review of the impact of adherence on the effectiveness of e-therapies. Journal of medical Internet research, 13(3).
- Mucic, D., & Hilty, D. M. (Eds.). (2015). e-Mental health. Springer.
- Thurlow, C., Lengel, L., & Tomic, A. (2004). Computer mediated communication. London: Sage Publications.
- Výukové metody
- Přednášky, plnění průběžných úkolů, diskuze na hodinách, skupinové prezentace studentů.
- Metody hodnocení
- K udělení zápočtu je potřeba:
- plnit docházku - povolena neúčast na 1 ze 6 setkání
- plnit průběžné úkoly (celkem 6)
- skupinové zpracování jednoho vybraného tématu z poskytnutého seznamu a skupinová prezentace v seminární části hodiny
- účast na závěrečném kolokviu
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/PSYb2790