SOC295 Metody kvalitativního výzkumu

Fakulta sociálních studií
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Kateřina Nedbálková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Kateřina Nedbálková, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
KREDITY_MIN(50)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 45 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/45, pouze zareg.: 0/45, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/45
Mateřské obory/plány
předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po úspěšném absolvování kurzu budou studující schopni sestavit návrh konkrétního terénního výzkumu. Budou umět vysvětlit logiku terénního výzkumu a zapisování polních poznámek. Studenti/ky se v kurzu naučí interpetovat terénní materiál různého druhu. Během kurzu se naučí identifikovat rozdíl mezi kvalitativní a kvantitativní výzkumnou metodologií. V průběhu kurzu bude studujícím představen kvalitativní výzkum jako žitá participace na životním světě aktérek/rů, jako sdílené porozumění mechanismům sociální konstrukce každodennosti. V průběhu semestru budou diskutovány různé dimenze utvářející feministický výzkum. Studující se budou prostřednictvím vybrané četby, seznamovat zejména s procesem zaznamenávání, třídění, systematizování, kódování a interpretace terénních poznámek, a získají tak přehled o konkrétních technikách používaných v kvalitativním sociologickém výzkumu. Cílem kurzu je tříbit u studujících kritickou reflexi a schopnost diskutovat probírané texty.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování kurzu budou studneti schopni sestavit návrh konkrétního terénního výzkumu. Studenti budou umět vysvětlit logiku terénního výzkumu a zapisování polních poznámek. Studenti se v kurzu naučí interpetovat terénní materiál různého druhu. Během kurzu se studenti naučí identifikovat rozdíl mezi kvalitativní a kvantitativní výzkumnou metodologií. V průběhu kurzu bude studujícím představen kvalitativní výzkum jako žitá participace na životním světě aktérek/rů, jako sdílené porozumění mechanismům sociální konstrukce každodennosti. V průběhu semestru budou diskutovány různé dimenze utvářející feministický výzkum. Studující se budou prostřednictvím vybrané četby, seznamovat zejména s procesem zaznamenávání, třídění, systematizování, kódování a interpretace terénních poznámek, a získají tak přehled o konkrétních technikách používaných v kvalitativním sociologickém výzkumu. Cílem kurzu je tříbit u studujících kritickou reflexi a schopnost diskutovat probírané texty.
Osnova
  • Časový harmonogram kurzu 1. týden 18.9. Uvedení do kurzu, cíle, harmonogram, ukončení. Povaha sociálně vědního výzkumu. Literatura: Harrington, A. 2006. Moderní sociální teorie. Praha: Portál. (kapitola: Interpretativismus a interakcionismus, str.161-187). Goffman, E. 1989. “ON FIELDWORK.” Journal of Contemporary Ethnography 18 (2): 123–32. doi:10.1177/089124189018002001. 2. týden 25.9. SEMINÁŘ Logika sociálně vědního výzkumu Literatura: Příprava PP1 Esterberg, K. G. 2002. Qualitative methods in social research. Boston, Mass: McGraw-Hill. (1. kapitola: What Is Social Research? Some Practical and Theoretical Concerns, str. 1-24) celá kniha v ISu Esterberg, K. G. 2002. Qualitative methods in social research. Boston, Mass: McGraw-Hill. (2. kapitola: Strategies for Beginning Research, str. 25-42) 3. týden 2. 10 PŘEDNÁŠKA Kvalitativní výzkum a pozorování Esterberg, K. 2001. Qualitative methods in social research. New York: McGraw-Hill (4. kapitola: Observation: Participant and Otherwise, str. 57-82) 4. týden 9.10. SEMINÁŘ Etika Literatura Příprava PP2 PP2: Moreno, Eva (1995): "Rape in the field: reflections from a survivor". In: Don Kulick, Margaret Willson ed.: Taboo: Sex, identity and erotic subjectivity in anthropological fieldwork. Routledge, London, New York. pp. 219-250. V ISU 5. týden 16. 10. PŘEDNÁŠKA Výzkumná otázka. Etika výzkumu. Pozorování. Literatura: Esterberg, K. G. 2002. Qualitative methods in social research. Boston, Mass: McGraw-Hill. (3. kapitola: Ethical Issues, str. 43-56) Emerson, R. M., R. I. Fretz, L. L. Shaw. 1995. Writing Ethnographic Fieldnotes (1st ed.). University Of Chicago Press. celá kniha Esterberg, K. 2001. Qualitative methods in social research. New York: McGraw-Hill (4. kapitola: Observation: Participant and Otherwise, str. 57-82) 6. týden 23. 10. Pozorování ČTECÍ TÝDEN, SAMOSTUDIUM, VÝUKA SE NEKONÁ Literatura: Esterberg, K. 2001. Qualitative methods in social research. New York: McGraw-Hill (4. kapitola: Observation: Participant and Otherwise, str. 57-82) Emerson, R. M., R. I. Fretz, L. L. Shaw. 1995. Writing Ethnographic Fieldnotes (1st ed.). University Of Chicago Press. Celá kniha 7. týden 30.10. Pozorování SEMINÁŘ Literatura: Příprava PP3 HOLPUCH, P. (2011): Bezdomovectví jako přístup k životu. Biograf (54): 112 odst. Dostupné na adrese http://www.biograf.org/clanek.php?clanek=v5401 8. týden 6. 11. EXKURZE Pozorování, odevzdání zápisu. Literatura: Emerson, R. M., R. I. Fretz, L. L. Shaw. 1995. Writing Ethnographic Fieldnotes (1st ed.). University Of Chicago Press. celá kniha 9. týden 13. 11. SEMINAŘ Seminář k prvnímu úkolu LITERATURA Emerson, R. M., R. I. Fretz, L. L. Shaw. 1995. Writing Ethnographic Fieldnotes (1st ed.). University Of Chicago Press. Celá kniha, ale zejména 17-105 IS 10. týden 20. 11. Literatura: PŘEDNÁŠKA Rozhovor Literatura: Kaufmann, Jean-Claude. 2010. Chápající rozhovor. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). Esterberg, K. G. 2002. Qualitative methods in social research. Boston, Mass: McGraw-Hill. kapitola: Interview str. 83-114) DeVault, M. L. ”Talking and Listening from Women’s Standpoint: Feminist Strategies for Interviewing and Analysis.” in DeVault, M., L. 1999. Liberating Method. TempleUniversity Press: Philadelphia. (str. 59-83) 11. týden 27. 11. Rozhovor SEMINÁŘ Seminář k provedenému rozhovoru Literatura: Hermanowicz, J. C. 2002. ‘The Great Interview: 25 Strategies for Studying People in Bed.’ Qualitative Sociology 25 (4): 479–499. 12. týden 4. 12. PŘEDNÁŠKA Kódování, interpretace, analýza Literatura: Tips & Tools #18: Coding Qualitative Data, available at: http://programeval.ucdavis.edu/documents/Tips_Tools_18_2012.pdf Esterberg, K. G. 2002. Qualitative methods in social research. Boston, Mass: McGraw-Hill. (10. kapitola: Writing About Research, str. 199-220) 13. týden 11. 12. SEMINÁŘ Seminář k intepretaci Příprava Esterberg, K. G. 2002. Qualitative methods in social research. Boston, Mass: McGraw-Hill. (9. kapitola: Narrative Analysis, str. 181-198) PP4: Nedbálková, K. 2006. Spoutaná Rozkoš: (re)produkce genderu a sexuality v ženské věznici. Praha: Slon. Kapitola: Metodologie etnografického výzkumu ve vězení
Literatura
  • REINHARZ, Shulamit a Lynn DAVIDMAN. Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press, 1992. viii, 413. ISBN 9780195073867.
  • EMERSON, Robert M., Rachel I. FRETZ a Linda L. SHAW. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995. xviii, 254. ISBN 0226206815.
Výukové metody
přednáška a seminář
Metody hodnocení
přípravy z četby 2 průběžné písemné práce využívající techniku psaní terénních poznámek a rozhovoru výzkumná stať
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/SOC295