FSS:SOC421 analýza kvalitativních dat - Informace o předmětu
SOC421 Analýza a interpretace kvalitativních dat
Fakulta sociálních studiíjaro 2014
- Rozsah
- 1/3/0. 20 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Zdeněk Konopásek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 11:30–15:00 PC25
- Předpoklady
- SOUHLAS
Předmět je určen především pro studentky a studenty magisterského studia sociologie na FSS. Není určen pro studenty bakalářského studia, ať už jakéhokoli oboru. Předpokládá se schopnost samostatně studovat manuál programu, který je v angličtině; výhodou je teoretická obeznámenost s nějakou podobou kvalitativního výzkumu. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18 - Mateřské obory/plány
- Sociologie (program FSS, N-SO)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je:
1) zvládnout technicky i metodologicky analytickou práci s programem Atlas.ti;
2) teoreticky probrat a prakticky procvičit základní analytické postupy s kvalitativními daty;
3) připravit studenty na samostatné provádění kvalitativních analýz. - Osnova
- 1. Úvod do kursu
- 2. Co jsou vlastně data? / Hermeneutická jednotka a primární dokumenty
- 3. Jak se dělá problém? / Segmentace a kódování dat
- 4. Sezení věnované tématu a problému seminární práce
- 5. Jak se píše výzkumná zpráva? / Další kódovací techniky a memo-poznámky
- 6. Základy tvorby textuální laboratoře / Sítě a síťové náhledy
- 7. Co je podstatné? / Vyhledávací nástroj
- 8. Co zakládá objektivitu? / Superkódy, kódové sítě, rodiny kódů
- 9. Jak kumulovat vědění? / System closure
- 10. Co znamená být reflexivní? / Co-occurence tool
- 11. Jak se k sobě mají teoretické doktríny a analytické praktiky? / Související programy
- 12. Shrnutí (Osnova je orientační, rozhodující je zpřesněný program v podrobném sylabu předmětu, který je dostupný jako soubor ve složce Organizační pokyny; případně dohoda učiněná na jednotlivých sezeních.)
- Literatura
- povinná literatura
- MUHR, Thomas & FRIESE, Susanne (2004): Atlas.ti, the knowledge workbench, v. 5.0: User’s guide and reference. Berlin: Scientific Software
- neurčeno
- SILVERMAN, David. Doing qualitative research : a practical handbook. 1st pub. London: Sage Publications, 2000, xv, 316. ISBN 0761958231. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou:
1) přednášek,
2) diskusí praktických analytických a obecně metodologických problémů,
3) samostatného studia a průběžné analytické práce na datech s pomocí programu Atlas.ti.
Jde o soubor přednášek, diskusí a cvičení zaměřených na práci s kvalitativními daty. Výklad nebude systematicky mapovat různé metodologické přístupy; nebude ani sledovat logiku nějaké jedné konkrétní analytické školy. Postupy kvalitativní analýzy a interpretace budeme rozebírat spíš z hlediska nejrůznějších praktik, než z hlediska nějaké „čisté“ metodologie či teorie poznání. Což především znamená, že se na otázky kvalitativního výzkumu budeme dívat eklekticky a akčně. K práci a diskusím budeme využívat soubor skutečných kvalitativních dat a program pro kvalitativní analýzu Atlas.ti. Jedná se o náročný a intenzivní kurs, u kterého se předpokládá průběžná práce a domácí příprava, stejně jako pravidelná účast na sezeních. - Metody hodnocení
- Těžiště spočívá v průběžné analytické práci s programem na skutečných datech (účast na sezeních i samostatná práce doma).
Na konci semestru studenti odevzdají veškerou svou práci na datech (soubor HPR z programu Atlas.ti) a krátký vysvětlující analytický komentář.
Každý projde také závěrečným pohovorem, během něhož bude prověřena schopnost smysluplně využívat program Atlas.ti. Během pohovoru student po krátké přípravě kriticky zhodnotí semestrální práci někoho jiného.
Celkové hodnocení vyplývá z bodového zisku:
1) pracovní analytické soubory a vysvětlující komentář (35b),
2) závěrečný pohovor (35b),
3) připravenost na jednotlivá sezení (30b). - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2014/SOC421