FSS:SPRb1140 Posouzení životní situace - Informace o předmětu
SPRb1140 Posouzení životní situace klienta
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Monika Punová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dagmar Kocmánková (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Monika Punová, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 10:00–11:40 P21b
- Předpoklady
- ! SPP140 Posouzení životní situace
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky posouzení životní situace klienta v kontextu vybraných teoretických perspektiv. Osvojované kompetence:
- znalost teorií, termínů, konceptů v problematice posouzení;
- konceptuální aplikace;
- schopnost volit přiměřené teoretické pojetí posouzení (jedno či více);
- zdůvodňování interpretace a východisek pro intervenci;
- dovednost provést posouzení;
- dovednost vedení strukturovaného rozhovoru a dovednost strukturované prezentace. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat teorie, termíny, koncepty v problematice posouzení;
- volit přiměřené teoretické pojetí posouzení (jedno či více);
- zdůvodnit interpretaci a východiska pro intervenci;
- provést posouzení životní situace klienta;
- práce ve skupině; - Osnova
- Úvod do kurzu a problematiky
- Posouzení a jeho úskalí v sociální práci
- Prezentace problémové situace (Film)
- Volba přístupu k posouzení
- Systémové přístupy
- Psychodynamické přístupy
- Behaviorální přístupy
- Úkolově orientovaný přístup
- Přístup orientovaný na řešení problémů
- Reflexe
- Prezentace posouzení
- Literatura
- povinná literatura
- NAVRÁTIL, Pavel a kol. Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami. MUNI Press Brno, 2014, 383 s.
- SLANÝ, Jaroslav a Mariana KOVÁČOVÁ. Diagnostika syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Edited by Eva Mydlíková, Translated by Milada Holičková. Vydání první. Praha: Portál, 2021, 134 stran. ISBN 9788026218340. info
- MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny : v kontextu plánování péče. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 9788026205227. info
- ŠPILÁČKOVÁ, Marie a Eva NEDOMOVÁ. Úkolově orientovaný přístup v sociální práci. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 183 s. ISBN 9788026207269. info
- doporučená literatura
- NAVRÁTIL, Pavel. Posouzení v sociální práci. In Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce (květen 2010. 1. vyd. Univerzita Hradec Králové: Gaudeamus, 2010, s. 9-23. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-038-2. Obsah monografie info
- THOMLISON, Barbara. Family assessment handbook :an introductory practice guide to family assessment and intervention. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company, 2002, xvi, 174 s. ISBN 0-534-36598-1. info
- neurčeno
- HOLLAND, Sally. Child and family assessment in social work practice. 1st pub. London: SAGE Publications, 2004, 176 s. ISBN 076194902X. info
- MILNER, Judith a Patrick O'BYRNE. Assessment in social work. Edited by Jo. Campling. Houndmills: Palgrave, 1998, ix, 206 s. ISBN 0-333-65919-8. info
- TAYLOR, Brian J. a Toni DEVINE. Assessing needs and planning care in social work. Aldershot, Hants, England: Arena, 1993, xv, 125. ISBN 1857421442. info
- Výukové metody
- - přednášky
- skupinové diskuse
- skupinové projekty
- referáty účastníků a řízená diskuse
- čtení - Metody hodnocení
- 1/ Průběžné úkoly (6 úkolů x 10 bodů; max. 60 bodů)
2/ Seminární práce + referát + řízená diskuse (max. 40 bodů)
Minimální výkon pro absolvování předmětu činí 65 bodů - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/SPRb1140