FSS:ZURb1114 Metodologie mediálního výzkumu - Informace o předmětu
ZURb1114 Metodologie mediálního výzkumu
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Novotná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Hálová (pomocník)
Mgr. Petra Pichaničová (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 14:00–15:40 P51 Posluchárna V. Čermáka
- Předpoklady
- ! ZURb1201 Metodologie mediálního výzkumu &&KREDITY_MIN(20)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MSZU) (4)
- Cíle předmětu
- Kurz si klade za úkol seznámit studující se základními pojmy a koncepty metodologie mediálního výzkumu, a to od teorií vědeckého poznání, přes hlavní paradigmata sociálních věd a mediálních studií, logiku a design empirického výzkumu, až po hlavní výzkumné metody a techniky a otázku etiky výzkumu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studující: a) rozumět základním termínům a konceptům metodologie sociálních věd a mediálního výzkumu, b) rozumět logice empirického výzkumu, c) znát základní kvantitativní a kvalitativní výzkumné metody a techniky, jejich využití a jejich silné a slabé stránky, d) umět interpretovat data a výstupy výzkumů.
- Osnova
- Organizace kurzu: 1. Úvodní hodina, organizace kurzu. 2. Věda a vědecké poznání. Teorie vědy. 3. Hlavní výzkumná paradigmata sociálních věd. Mediální studia jako vědecká disciplína. Účel a použití mediálního výzkumu. 4. Logika a design sociálně-vědního výzkumu. Přehled hlavních kvantitativních, kvalitativních a smíšených výzkumných technik. 5. Role teorie v mediálním výzkumu, teoretická stať, systematická přehledová studie. 6. Výběr výzkumného souboru. Validita, reliabilita. 7. Survey. 8. Obsahová analýza. 9. Experiment v mediálním výzkumu. 10. Kvalitativní výzkum a konstruktivistické paradigma. 11. Zdroje a analýza dat v kvalitativním výzkumu. 12. Etika v mediálním výzkumu. 13. Závěr kurzu.
- Literatura
- povinná literatura
- Deacon, D. et al. 1999: Researching Communications. A Practical Guide to Methods in Media and Cultural Analysis. London: Arnold.
- BABBIE, Earl R. The practice of social research. 13th ed., international ed. [Australia]: Wadsworth Cengage Learning, 2013, xxiii, 584. ISBN 9781133050094. info
- HESSE-BIBER, Sharlene Nagy. The practice of qualitative research. Edited by Patricia Leavy. 2nd ed. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2011, xx, 400. ISBN 9781412974578. info
- GOODWIN, C. James. Research in psychology : methods and design. 5th ed. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, 2007, xxiii, 597. ISBN 9780471763833. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
- WENGRAF, Tom. Qualitative research interviewing : biographic narrative and semi-structured methods. First published. London: Sage Publications, 2001, xxiv, 398. ISBN 0803975007. info
- BLAIKIE, Norman. Designing social research : the logic of anticipation. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 2000, xiv, 338 s. ISBN 0-7456-1766-2. info
- Výukové metody
- Přednášky, diskuse, úkoly, týmová spolupráce.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou – písemným testem.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/ZURb1114