ZURn6203 Mediální a kulturní průmysly

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jana Jedličková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jana Jedličková, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
TYP_STUDIA(MN)
bez předpokladů
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento kurz studujícím představuje oblast kulturních a kreativních průmyslů se zaměřením na mediální průmysly obecně a v užším slova smyslu také na kinematografii a televizi. Zabývat se budeme nejen průmyslovou praxí a jejími současnými i historickými specifiky, ale také tím, jak lze tuto oblast kultury uchopit teoreticky a metodologicky jako systém diskurzů, průmyslových praxí, hodnot, norem a svébytných institucí. Předmět bude kombinací přednášky orientované na základní přehled teoretických konceptů a výzkumných strategií týkajících se akademické reflexe kulturních a mediálních průmyslů a části věnované skupinové práci studujících, ve které budou přednášené koncepty a vybraná témata aplikovány na konkrétní průmyslové sféry a produkty a praxe těchto průmyslů. Tematicky budeme směřovat od obecněji pojatých konceptů ke konkrétnímu zaměření na českou mediální sféru a filmový a televizní průmysl, které budeme konfrontovat v euroamerickém pojetí s českými podobami.
Výstupy z učení
Studenti budou schopni:
  • rozumět teoretickému pojetí a vývoji kulturních a mediálních průmyslů
  • aplikovat klíčové koncepty v analýze aktuálních témat
  • Osnova
    • 1. Představení kurzu a jeho osnovy, požadavky na zakončení kurzu
    • 2. Teoretické vymezení pole výzkumu mediálních a kulturních průmyslů
    • 3. Základní historický přehled vývoje mediálních a kulturních průmyslů
    • 4. Výzkum průmyslových a mediálních kultur
    • 5. Kulturní ekonomie a ekonomie kreativních průmyslů
    • 6. Kreativní práce
    • 7. Audiovizuální pole
    • 8. Institucionální aspekty audiovizuálních médií
    • 9. Hodnotový řetězec
    • 10. Legislativní rámce kulturních a mediálních průmyslů
    • 11. Aktéři kulturních a mediálních průmyslů
    • 12. Případové studie
    Literatura
    • DiMaggio, Paul. ‘ Market structure, the creative process and popular culture: towards an organizational reinterpretation of mass-culture theory.’ Journal of Popular Culture, 11: 436-52, 1977
    • Adorno, Theodor and Max Horkheimer (1977/1944). “The culture industry: enlightenment as mass deception” in James Curran, Michael Gurevitch and Janet Wollacott (eds), Mass Communication and Society. London: Edward Arnold. pp. 349-383.
    • HESMONDHALGH, David. The cultural industries. 3rd edition. Los Angeles: Sage, 2013, xx, 456. ISBN 9781446209264. info
    • HARTLEY, J. Creative Industries. Oxford: Blackwell Publishing Ltd, 2005, 432 s. ISBN 1-4051-0147-4. info
    • Cultural industries and the production of culture. Edited by Dominic Power - Allen John Scott. 1st pub. London: Routledge, 2004, xi, 268. ISBN 0415331013. info
    • MCCHESNEY, Robert Waterman. The problem of the media : U.S. communication politics in the twenty-first century. New York: Monthly Review Press, 2004, 367 s. ISBN 1583671056. info
    • Cultural work : understanding the cultural industries. Edited by Andrew Beck. New York: Routledge, 2002, xi, 196. ISBN 0415289521. info
    • Production of culture/culture of production. Edited by Paul Du Gay. 1st pub. London: SAGE Publications, 1997, 356 s. ISBN 0761954368. info
    • BOURDIEU, Pierre. The field of cultural production : essays on art and literature. Edited by Randal Johnson. Cambridge: Polity press, 1993, viii, 323. ISBN 9780745609867. info
    Výukové metody
  • přednáška
  • skupinová diskuze
  • individuální prezentace aktuality z prostředí kulturních či mediálních průmyslů
  • skupinová práce – workshop
  • brainstorming nad zadanými tématy
  • skupinová prezentace
  • Metody hodnocení
    Studující v průběhu semestru odevzdávají 4 hand outy, každý v rozsahu v rozsahu 1-2 normostrany ze zadané četby, která se vztahuje k tématu probíranému ve výuce. Očekává se zevrubná znalost zadaného textu a schopnost z něj vyextrahovat hlavní myšlenky a teze. S texty bude dále pracováno při skupinové diskuzi a potenciálně také během skupinové práce.
    Studující si dále 2x za semestr připraví 3 – 5 minutovou aktualitu na aktuální téma z mediálního nebo kulturního průmyslu (dle osobního výběru český region nebo zahraničí) a bude ji ústně prezentovat na začátku vyučovací hodiny. Vyučující k tomuto účelu nasdílí se studujícími v interaktivní osnově odkaz na tabulku s daty prezentací, do které studující vyplní svoje jméno. Studující může a nemusí během prezentace využívat pomocná média (např. power point nebo ukázky).
    Součástí výuky bude i skupinová práce/brainstorming/workshop (zadání úkolu proběhne vždy na hodině), kde studující budou mít za cíl aplikovat teoretické poznatky na konkrétní příklad a následně budou výstupy své skupinové práce prezentovat svým kolegům a kolegyním.
    A konečně, studující v závěru kurzu odevzdávají projekt na jedno z následujících témat (Rozsah 5 – 7 normostran plus seznam pramenů a literatury. Předpokládá se, že projekt bude mít náležitosti odborného textu, tj. citování zdrojů dle řádné normy, odborná argumentace, vymezení cíle, aj. Dále je dobré si uvědomit, že předkládáte tzv. pitch, který by měl mít jisté náležitosti, pokud má být srozumitelný, koherentní a získat pozornost.):
  • návrh vlastní mediální platformy
  • návrh vlastního tištěného deníku
  • návrh vlastního filmového festivalu
  • návrh vlastního kina
  • návrh vlastní televizní stanice (legacy media)
  • návrh vlastního globálního streamovacího portálu Hodnocené části projektu budou uveřejněny v interaktivní osnově kurzu a budou okomentovány na první hodině kurzu.
  • Informace učitele
    Výuka se nekoná v kontaktní podobě 25. 4. 2024 - čtecí týden. Studující dostanou za úkol nastudovat vybraný text. Výstupem bude písemná odpověď na několik zadaných dotazů vztahujících se k tématu textu.
    Další komentáře
    Předmět je vyučován každoročně.
    Výuka probíhá každý týden.
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.