FSS:ZURb1217 Vybraná témata mediál. práva - Informace o předmětu
ZURb1217 Vybraná témata mediálního práva
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Bc. Monika Hanych, Ph.D., LL.M. (přednášející)
Mgr. Bc. Terezie Boková, MJur, Ph.D. (přednášející)
JUDr. Ing. František Kasl, Ph.D. (přednášející)
JUDr. MgA. Jakub Míšek, Ph.D. (přednášející)
doc. JUDr. Matěj Myška, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marie Poppeová (přednášející)
JUDr. Bc. Michaela Dvořáková (cvičící)
Mgr. Martin Erlebach (cvičící)
Mgr. Boris Rafailov, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 26. 9. 8:00–11:40 P24b, Čt 10. 10. 8:00–11:40 P24b, Čt 24. 10. 8:00–11:40 P24b, Čt 7. 11. 8:00–11:40 P24b, Čt 21. 11. 8:00–11:40 P24b, Čt 5. 12. 8:00–11:40 P24b, Čt 19. 12. 8:00–11:40 P24b
- Předpoklady
- ZURb1109 Etika a právo žurnalistiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 14/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozvinout znalosti studentů v rámci tématu právní regulace médií. Rozšířit informace o mediálním právu na další evropské země. A naučit studenty aplikovat principy a normy právní regulace na konkrétní žurnalistické činnosti. Komplexnost předmětu vychází z požadavků aplikační sféry, jak byly zpracovány v analýze trhu práce.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: Určit a popsat principy právní regulace médií. Srovnat základní přístupy k právní regulaci médií v Evropě. Aplikovat principy a normy právní regulace na konkrétní žurnalistické činnosti. Identifikovat potenciální právní problémy žurnalistické praxe. Analyzovat soudní rozhodnutí v oblasti mediálního práva.
- Osnova
- Témata: 1. Základní metody mediálního práva. Základní právní předpisy mediálního práva. Systém mediálního práva. 2. Pojem svobody projevu. Základní prvky a místo svobody projevu v systému základních práv. Charakteristika projevu a rozbor jednotlivých typů projevu. Komparace kontinentálního pojetí svobody projevu a pojetí ve Spojených státech amerických. Základní principy rozhodování Evropského soudu pro lidská práva a Ústavního soudu o svobodě projevu. 3. Jednotlivá vnější (zákonná) omezení svobody projevu. Kolize svobody projevu s ochranou mravnosti. Základní regulace střetu svobody projevu a ochrany státu. Ochrana soudní moci a meze svobody projevu. 4. Ochrana osobnosti. Jednotlivé případy kolize svobody projevu s ochranou osobnosti. Regulace občanského zákoníku. Ochrana soukromí. 5. Novinář a jeho právní postavení. Práva a povinnosti novináře. Komparace právní regulace novináře v Evropském prostoru. Institut veřejného zájmu. Právní limity investigativní žurnalistiky. 6. Správněprávní regulace tištěných médií. Povinné výtisky. Evidence periodického tisku. Periodické publikace územně samosprávného celku. Základní judikatura v oblasti tiskového práva. 7. Základní správněprávní instituty regulace rozhlasového a televizního vysílání. Licence a registrace. Obsah rozhlasového a televizního vysílání. Judikatura v oblasti rozhlasového a televizního vysílání. 8. Vysílání veřejné služby. Specifikace právní regulace České televize a Českého rozhlasu. Judikatura v oblasti vysílání veřejné služby. Česká tisková kancelář – základní právní regulace. Principy rozhlasového a televizního vysílání ve volebních kampaních. 9. Společné právní instituty tiskového práva a práva rozhlasového a televizního vysílání. Prvky a principy práva na odpověď a práva na dodatečné sdělení. Možnosti soudní ochrany v oblasti. Ochrana zdroje a obsahu informací. Komparace na úrovni tzv. redakčního tajemství. 10. Specifika projevů na internetu. Problémy jurisdikce. 11. Právní regulace reklamy. Základní instituty tzv. reklamního práva. 12. Shrnutí problematiky.
- Literatura
- POUPEROVÁ, Olga. Institucionální aspekty regulace médií. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 255 stran. ISBN 9788075523358. info
- ROZEHNAL, Aleš. Mediální právo. 2. rozšířené vydání. Pzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2015, 463 stran. ISBN 9788073805494. info
- MORAVEC, Ondřej. Mediální právo v informační společnosti. Praha: Leges, s.r.o., 2013, 288 s. Student. ISBN 978-80-87576-52-6. info
- HUDECOVÁ, Lucia, Lucie NECHVÁTALOVÁ a Štěpán VÝBORNÝ. Ochrana soukromí versus svoboda projevu médií. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 162 s. ISBN 9788021065215. URL info
- Zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů ; Zákon č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a o změně některých zákonů (zákon o audiovizuá. Edited by Aleš Rozehnal. Vyd. 2. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011, ix, 289. ISBN 9788073576288. info
- BARTOŇ, Michal. Svoboda projevu: principy, garance, meze. Praha: Leges, 2010, 384 s. ISBN 9788087212424. info
- Výukové metody
- Přednášky, diskuse na seminářích, domácí práce, čtení.
- Metody hodnocení
- Zápočet studenti obdrží po splnění zadaných úkolů a za účast na výuce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/ZURb1217