ZURb1238 Prezentační dovednosti

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Natálie Terčová (přednášející)
Mgr. Petra Pichaničová (přednášející)
Mgr. Jakub Doubek (přednášející)
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 14 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/14, pouze zareg.: 0/14
Mateřské obory/plány
předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cíle předmětu:
- studující se dozví, jak postupovat při přípravě prezentace
- studující si vyzkouší vlastní prezentaci (samostatně i ve skupině)
- studující si vyzkouší analýzu a hodnocení prezentací, jakožto zdroj zpětné vazby


Součástí kurzu je možnost pořízení video záznamu prezentace, který slouží jako zdroj zpětné vazby pro prezentující/ho.
Výstupy z učení
Studující po absolvování kurzu budou schopni/y:
- zpracovat vybrané téma formou prezentace
- zohlednit cíl prezentace, časový rozsah, cílovou skupinu, účel prezentace a další faktory
- identifikovat funkční a nefunkční způsoby prezentování
- identifikovat své silné a slabé stránky při prezentování
- poskytovat a přijímat zpětnou vazbu na prezentaci
Osnova
  • Úvodní hodina - obsah kurzu + úvod a závěr prezentace
  • Efektivní prezentace, jak postupovat při přípravě (cíl, publikum, obsah, struktura)
  • Jak na poskytování zpětné vazby (nejen u prezentací)
  • ÚKOL č. 1: Miniprezentace
  • ÚKOL č. 1: Miniprezentace
  • Jak zvládnout průběh prezentace: obvyklé chyby a co s nimi, interakce s publikem
  • Vizuální aspekty prezentace
  • ÚKOL č. 2: Sólo prezentace na vlastní téma
  • ÚKOL č. 2: Sólo prezentace na vlastní téma
  • Čtecí - přípravný - týden
  • ÚKOL č. 3: Týmové prezentace na zadané téma
  • Závěrečné setkání a reflexe kurzu
Literatura
    povinná literatura
  • FLETCHER-WOOD, Harry. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Universum. Praha: Euromedia Group, 2021. ISBN 978-80-242-7152-1.
  • THEOBALD, Theo. Zlepšete své prezentační dovednosti: jak srozumitelně, inspirativně a sebevědomě prezentovat. Vstříc úspěchu. V Brně: Lingea, 2020. ISBN 978-80-7508-611-2.
  • HRKAL, Marek. Odprezentuj : průvodce přípravou prezentace. Illustrated by Marek Anděl - Remi Pavlovská. 1. vydání. Brno: BizBooks, 2018, 223 stran. ISBN 9788026508106. info
    doporučená literatura
  • WILIAM, Dylan a LEAHY, Siobhán. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. [Praha]: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, [2016].
  • KOEGEL, Timothy J. Špičková prezentace: jak zaujmout a přesvědčit posluchače. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2008-8.
  • BARKER, Alan. Zlepšete své komunikační schopnosti: jak získat důvěru, umět se prosadit a sebevědomě komunikovat. Vstříc úspěchu. V Brně: Lingea, 2020. ISBN 978-80-7508-609-9.
  • STARÝ, Karel a LAUFKOVÁ, Veronika. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
  • PLAMÍNEK, Jiří. Komunikace a prezentace: umění mluvit, slyšet a rozumět. 3., aktualizované a rozšířené vydání. Manažer. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-247-0432-6.
Výukové metody
Příprava prezentace, zpětná vazba na prezentace, diskuze, skupinové úkoly, mluvní cvičení.
Metody hodnocení
Účast na seminářích (max. 2 omluvené absence), prezentace sólo a ve skupině, hodnotící esej
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, podzim 2021, podzim 2022, jaro 2023, jaro 2024.