FSS:SOC441 Globalizace a konzumní kultura - Informace o předmětu
SOC441 Globalizace a konzumní kultura
Fakulta sociálních studiíjaro 2000
- Rozsah
- 1/1/0. 12 kr. 3 původní kredity. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Csaba Szaló, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Csaba Szaló, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociologie (program FSS, N-SO)
- Osnova
- 1. Úvod a zápis do kurzu
- 2. Globální dynamika modernity
- Giddens, A. Důsledky modernity. Praha: Slon, 1998. s. 11-74
- 3. Klasické teorie: kapitalizmus, imperializmus a světový systém
- Polányi, K. The Great Transformation, Boston: Beacon, 1957, s. 130-134, 163-208
- Kennedy, P. Vzestup a pád velmocí. Praha: Lidové noviny. 1996. 102-133, 183-201.
- 4. Současné teorie: postmodernita a časo-prostorvá komprese
- Harvey, D. The Postmodern Condition: An Enquiry into the Origins of Cultural Change, Oxford: Blackwell, 1990, s. 121-172.
- 5. Ekonomická globalizace
- Waters, M. Globalization, London: Routledge, 1995, s. 65-95.
- Lash, S. and Urry, J. Economies of Signs and Space, London: Sage, 1993, (výňatek)
- 6. Politická globalizace
- Holton, R. J. Globalization and the Nation-State, London: Macmillan, 1998, s. 80-134.
- 7. Kulturní globalizace
- Appadurai, A. Modernity at Large. Cultural Dimension of Globalization. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1997, s. 27-47.
- During, S. "Popular Culture in Global Scale: A Challenge for Cultural Studies." Critical Inquiry, vol.23, 1997: Summer, s. 808-833.
- 8. Průběžná kontrola studia
- 9. Podoby konzumní kultury
- Campbell, C. "The sociology of consumption." in: Acknowledging Consumption. ed. by Daniel Miller, London: Routledge, 1995, s. 96-126.
- Slater, D. Modernity and Consumer Culture, Cambridge: Polity, 1997, s. 8-32.
- 10. Konzum nebo kultura?
- Bell, D. The Cultural Contradictions of Capitalism, New York: Basic, 1976, s. 3-32.
- Adorno, T. W. "On Popular Music." in: Cultural Theory and Popular Culture. A Reader, ed. by John Storey, London: Harvester, 1994, s. 202-214.
- 11. Konzumní kultura jako kultura komodit
- Simmel, G. "Peníze v moderní kultuře." in: Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. Praha: SLON, 1997, s.7-25.
- Lee, M. J. Consumer Culture Reborn, London: Routledge, 1993, s. 3-24.
- 12. Třídní a symbolické aspekty konzumní kultury
- Bourdieu, P. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste, Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1984, (výňatek).
- DeCerteau, M. "The practice of Everyday Life." in: Cultural Theory and Popular Culture. A Reader, ed. by John Storey, London: Harvester, 1994, s. 474-485.
- 13. Postmoderní konzumní kultura
- Jameson, F. Postmodernism, or Cultural Logic of Late Capitalism. Durham, Duke UP, 1995, s.1-54.
- Literatura
- viz. info ucitele
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (jaro 2000, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2000/SOC441