PSY108 Social Psychology II

Faculty of Social Studies
Spring 2003
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (lecturer)
prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Miroslav Šipula (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Timetable
Tue 14:00–15:40 G32, Tue 16:00–17:40 G31
  • Timetable of Seminar Groups:
PSY108/sk_A: No timetable has been entered into IS. J. Mareš, M. Šipula, M. Vaculík
PSY108/sk_B: No timetable has been entered into IS. J. Mareš, M. Šipula, M. Vaculík
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • IV. POSTOJE
  • 11. Postoj - základní charakteristiky
  • Základní vymezení postoje, některé teoretické přístupy a modely (trojkomponentový, jednokomponentový). Struktura postoje: kognitivní, efektivní a behaviorální komponenta. Další charakteristiky postoje: komplexita, konzistence, intenzita, stabilita). Metody měření postojů - postojové škály (R. Likert, E.L. Thurstone, L. Guttman). Sémantický diferenciál (Ch. Osgood) a další možné přístupy.
  • 12. Postojová změna, vztah postoj - chování Záměrná a nezáměrná změna postojů - teorie kognitivní disonance (L. Festinger), balanční teorie (F. Heider). Stereotypy a předsudky. Persuase - model C. Hovlanda. Konformita a poslušnost. Vztah mezi postojem a chování, - model M. Fishbeina a I. Ajzena. Význam osobnostních a situačních faktorů.
  • V. INTERPERSONÁLNÍ VZTAHY
  • 13. Interpersonální vztahy a jednání
  • Sociální žádoucnost a interpersonální atraktivita. Základní dimenze interpersonálního chování (T. Leary). Dominance, submisivita, afiliace, hostilita, agresivita, asertivita. Fáze utváření důvěrného vztahu, sebeotevření (self-disclosure). Konformní a nekonformní chování, kooperace a soupeření. Sociální osamělost.
  • VI. SKUPINOVÉ PROCESY
  • 14. Malá sociální skupina
  • Základní možná vymezení, klíčové charakteristiky pro definování. Klasifikace a typologie skupin. Struktura skupiny, pozice a role členů ve skupině. Vývojové procesy v malých skupinách, dynamika skupiny: pozice, role, normy, kohese, tense. Styly vedení a řízení skupiny, sociální facilitace, kompetence. Sociální zahálení (loafing). Skupina jako prostor pro osobnostní růst a psychoterapii. Psychodrama a sociodrama. Metody analýzy skupinových vztahů a dynamiky (sociometrie atd.)
  • 15. Sociálně psychologické aspekty chování ve velkých skupinách. Typologie velkých skupin. Charakteristika davu, fenomeny davového chování. Některé teorie davového chování (G. LeBon, R.W. Brown, Turner, N. Smesler). Skupinová anonymita a sugesce.
Literature
  • VÝROST, Jozef and Ivan SLAMĚNÍK. Sociálna psychológia : Sociální psychologie [Výrost, 1997]. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie [Svoboda, 1970]. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1970, 394 s. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Credit evaluation note: 2 původní kredity.
Listed among pre-requisites of other courses
Teacher's information
http://www.fss.muni.cz/struktura/katedry/psych/syllabus2002/psy108.doc
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2003, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2003/PSY108