FSS:PSY443 Práce se skupinou II. - Informace o předmětu
PSY443 Teorie a praxe práce se skupinou
Fakulta sociálních studiíjaro 2004
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Petr Macek, CSc. - Rozvrh
- každou lichou středu 10:00–13:30 G31
- Předpoklady
- Určeno pro absolventy základního kursu sociální psychologie v rámci bakalářského studia. Uchazeč musí mít rovněž osobní zkušenost s účastí ve výcvikové skupině (na univerzite, na dalších akreditovaných pracovištích).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 29 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/29, pouze zareg.: 0/29
Jiné omezení: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů. - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS)
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Finálním cílem kursu je osvojit si základních pojmy a poznatky které se týkají skupinové dynamiky. Reflexe a konfrontace vlastní zkušenosti (prožitku) ze skupinové práce v obecnějším a teoretickém vztahovém rámci uvažování o skupinovém dění.Seznámení s rolí vedoucího výcvikové skupiny, uvedení do techniky práce se skupinou. Návaznosti a souvislosti: Navazuje se zejména na předmět "Sociální psychologie I a II" (pojmosloví, terminologie, teoretický a širší sociální kontext, interpersonální interakce). Předpokládá se využití vlastní zkušenosti se skupinou - tj. program "Psychologický výcvik ve skupině).
- Osnova
- 1. Vymezení předmětu aplikovaná sociální psychologie Možné přístupy k aplikacím sociálně psychologických poznatků. Dělení podle oblastí života a podle druhu činnosti sociálního psychologa. 2. Pohlavní identita a sociální život Percepce vlastní pohlavní identity, percpece opačného pohlaví. Pohlavní rozdíly v sociálním chování mužů a žen. Auto a heterostereotyp ženské a mužské role - tradiční a nový pohled. Interpersonální atraktivita, attachement.Od atraktivity k lásce. Negativní pasti, atribuční pasti, jiné "vlnové délky". 3. Skupinové procesy Sociální konformita, vyhovění a poslušnost.Skupina a základní fenomeny skupinové dynamiky: vývoj skupiny, struktura, vůdcovství, kohese, tense, kooperace, soupeření, vyjednávání, řešení problémů. 4. Výcviková skupina Skupina jako prostor pro získávání osobní a sociální kompetence, skupina jako prostor pro osobnostní růst - sociálně psychologický výcvik a skupinové poradenství.Faktory bezpečí ve skupině, skupina jako moc, skupina jako "droga".Saturované potřeby (fyziologické, bezpečí, láska a patření, vážnost, seberalizace). Fáze skupinového procesu.Skupina z pozice jejího člena (příslušníka).Důležitost, povaha a role příslušníka skupiny. Typické formy chování (resistenční, manipulační, prospěšné, emocionální). 5. Vedení skupiny Styly vedení, typologie vůdců. Schopnosti skupinového vedení (schopnost interakce a schopnost akce). Funkce skupinového vedení (podpora, zahájení, usnadnění a ukončení interkace, intervence, dodržování pravidel, facilitace komunikace, řešení konfliktu, mobilizace skupinových zdrojů).Odpovědnost a role skupinového vůdce, etika. Příloha: Nabízená témata pro písemnou práci: 1. Já jako účastník skupinového procesu - esej opřená o znalost skupinových procesů. Analýza vlastního prožívání v kontextu skupinové interakce. 2. Možnosti a meze psychologického skupinového výcviku budoucích psychologů - fundovaná reflexe práce supiny, opřená o teoretické znalosti dynamiky a technik skupinové práce a samozřejmě i vlastní zkušenost. 3. Proč se nechci či nemohu dostat do role: varianta a: - člena výcvikové skupiny, varianta b: - vedoucího výcvikové skupiny Též racionální (tzn. ne pouze pocitové a emocionální) zasvěcené zdůvodnění své vyhraněné pozice. 4. Návrh projektu skupinového výcviku pro konkrétně definovanou skupinu 5. Jiné téma vztahující se ke skupinové psychologické práci. (Individuální volba tématu po konzultaci s vyučujícím). Obecná kriteria (více či méně platná v jednotlivostech - to podle typu práce) - teoretická příprava a vklad: musí být poznat, že práce je psaná se znalostí věci, opřená o studium a citaci několika pramenů. - osobní zkušenost a zaangažovanost: projevuje se zejména vlastním názorem, který není ovšem laický ale vyplývá - mimo jiné - i z reflexe výše uvedého. - formální parametry: minimální rozsah je šest stran normalizovaného textu (počítač, strojopis), nutnost kompletních, přesných citací (přímé, nepřímé) podle normy (viz požadavky pro zpracování ročníkových a diplomových prací).
- Metody hodnocení
- přednáška a semináře, písemný test a seminární práce
- Informace učitele
- Přednost účasti v kursu mají studenti magisterského programu psychologie na FSS, doplňují se zájemci z FF.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2004, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2004/PSY443