FSS:PSY492 Tvořivost a inovace - Informace o předmětu
PSY492 Tvořivost a inovace
Fakulta sociálních studiíjaro 2007
- Rozsah
- 0/0. 4 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Emilie Franková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Emilie Franková, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Emilie Franková, Ph.D. - Rozvrh
- každou sudou středu 8:00–13:30 U23
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Tento výběrový výcvikový seminář je určen studentům magisterského studia. Cílem semináře je:
seznámit studenty s moderními přístupy k chápání tvořivosti a inovací a se vztahy mezi tvořivostí a inovacemi různých řádů a kategorií
identifikovat míru a kvalitu tvořivosti studentů
přispět k rozvoji tvořivého potenciálu studentů
vybavit studenty základními znalostmi a základními aplikačními dovednostmi pro realizaci výcvikových seminářů zaměřených na rozvíjení a management tvořivosti, a to pro realizaci zpočátku pod supervizí garanta, posléze i samostatně - Osnova
- Osnova - rozpis témat do 12-13 týdnů, nebo blokových setkání á 6 x za semestr, nebo třeba 3 x za semestr
- Přednáška: Kreativita jako komplexní fenomén. Struktura kreativity. Klíčové strategie podpory kreativity. Základní kreativní dovednosti. Postavení a využití tvořivosti v organizaci a v činnosti manažerů a podnikatelů. Cvičení: Individuální kreativní úkol. Společné zmapování dosažených výstupů, komentář a diskuse.
- Přednáška: Vymezení tvořivosti. Druhy tvořivosti. Kreativní osobnost, kreativní produkt, prokreativní prostředí. Průběh a specifika kreativního procesu a možnosti jeho ovlivňování. Cvičení: Individuální kreativní úkol. Společné zmapování dosažených výstupů, komentář a diskuse.
- Přednáška: Paradoxy spojené s tvořivostí. Mýty a inhibitory blokující tvořivý a inovační potenciál a možnosti jejich odstraňování. Facilitátory tvořivosti a jejich aplikace. Metody podporující tvořivé myšlení a inovace.
- Cvičení: Identifikace bariér tvořivosti - tzv. „otvírače mysli“ a jejich řešení.
- Přednáška: Klíčové teorie tvořivosti a možnosti jejich praktického užití.
- Cvičení: Podpora kreativních postojů a návyků, zvyšování citlivosti na problémy, hledání alternativních postupů řešení problémů, výběr vhodné alternativy.
- Přednáška: Klíčové teorie tvořivosti a možnosti jejich praktického užití - dokončení.
- Cvičení: Týmové řešení kreativního problému z oblasti organizačního chování včetně prezentace týmových výstupů.
- Přednáška: Management tvořivosti a kreativní leader.
- Cvičení: Identifikace tvůrčích stylů řízení a vedení lidí, diskuse.
- Poznámka: Pořadí a obsah jednotlivých výukových setkání má svá pravidla a návaznosti, avšak je proaktivní a bere v úvahu také složení skupiny zapsaných studentek a studentů a jejich individuální zaměření a předpoklady k tvořivé práci. Upřesnění výběru literatury, aktuální nabídka doplňkových akcí aj. informace jsou uváděny ve výuce i v IS MU.
- Literatura
- ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, 315 s. ISBN 8025104575. info
- LUKÁŠOVÁ, Růžena a Ivan a kol. NOVÝ. Organizační kultura. Praha: Grada Publishing, 2004, 176 s. edice Expert, sv. 1. ISBN 80-247-0648-2. info
- SISKIND, Barry. Čmeláci přece nemohou létat-- : sedm strategií správného rozhodování a řešení problémů. Translated by Aleš Lisa. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2003, 119 s. ISBN 8072610910. info
- STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
- BENDER, Peter Urs a Eric HELLMAN. Leadership from within. Translated by Pavel Medek. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2002, 219 s. ISBN 80-7261-069-4. info
- HOWARD, Pierce J. Příručka pro uživatele mozku :praktické informace a návody pro každodenní život. Translated by František Koukolík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 397 s. ISBN 80-7178-661-6. info
- BUZAN, Tony. Síla kreativní inteligence : 10 cest k pramenům vašich tvůrčích schopností. Translated by Hana Krejčí. 1. vyd. V Praze: Columbus, 2002, 126 s. ISBN 8072491318. info
- BENNIS, Warren. Staří psi a nové triky, aneb, O tvořivosti a spolupráci. 1. vyd. Praha: Management Press, 2001, 175 s. ISBN 80-7261-045-7. info
- STERNBERG, Robert J. Úspěšná inteligence : jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. Translated by Jiří Papoušek. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 208 s. ISBN 8024701200. info
- DACEY, John S. a Kathleen LENNON. Kreativita : souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000, 250 s. ISBN 8071699039. info
- URBAN, Dieter. Emocionální inteligence :šance pro nekonvenční myšlení a alternativní rozhodování. Translated by Jiří Pondělíček. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1998, 190 s. ISBN 80-85943-79-4. info
- DE BONO, Edward. Pravdu mám já, určitě ne ty. Translated by Pavel Toman. Vyd. 1. Praha: Argo, 1998, 295 s. ISBN 8072030663. info
- KIRST, Werner a Ulrich DIEKMEYER. Trénink tvořivosti :hry a cvičení pro děti i dospělé. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 125 s. ISBN 80-7178-227-0. info
- Logika vědeckého bádání. Edited by Karl R. Popper. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, xliv, 617. ISBN 80-86005-45-3. info
- DE BONO, Edward. Šest klobouků, aneb, Jak myslet. Vyd. 1. Praha: Argo, 1997, 185 s. ISBN 8072031287. info
- BIRKENBIHL, Vera F. Piliny v hlavě? :návod k užívání mozku - od "majitelů mozku" k "uživatelům mozku". Hradec Králové: Svítání, 1996, 186 s. ISBN 80-901788-4-7. info
- MALINA, Jaroslav. O tvořivosti ve vědě, politice a umění. 1. vyd. Brno: Nadace Universitas Masarykiana, 1993, 296 s. ISBN 80-901305-7-7. info
- MALINOVÁ, Renata a Jaroslav MALINA. Obdivuhodný člověk :úvahy o lidské tvořivosti. Vyd. 1. Ostrava: Profil, 1991, 230 s. ISBN 80-7034-042-8. info
- BONO, Edward de. The use of lateral thinking. 1st pub. Harmondsworth: Penguin Books, 1972, 140 s. ISBN 0-14-021446-1. info
- Metody hodnocení
- Předmět je výběrový, doporučované ukončení: zápočet (jiná možnost ukončení: zkouška). Pro úspěšné ukončení předmětu je třeba splnit všechny následující požadavky:
Aktivní účast na přednáškách a cvičeních, a to s průběžným využitím poznatků a jejich aplikace v průběhu cvičení. Účast cvičeních je kontrolovaná, přičemž požadovaná účast na cvičeních činí alespoň 80 % aktivní účasti.
Vypracování týmového úkolu s tímto zadáním: Zmapování kriterií a míry tvořivosti a inovativnosti organizace nebo organizační jednotky (probíhá mimo vlastní výuku) a prezentace trvalou formou zachycených výsledků (po dohodě v rámci výuky nebo při jiné příležitosti).
Účast na řešení kreativního problému z oblasti organizačního chování - úzce souvisí s aktivní účastí na přednáškách a cvičeních.
Vypracování individuálního úkolu (sebereflexe) na téma kreativizace vlastní osobnosti - úzce souvisí s aktivní účastí na přednáškách a cvičeních. Trvalou formou zachycené vypracování úkolu se předává dle dohody a typu vypracování (osobní předání, e.mail apod. ).
Poznámka: V případě zakončení předmětu zkouškou je dalším požadavkem ještě úspěšné absolvování vědomostního testu z přednášek, cvičení a vybrané literatury. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2007/PSY492