HEN439 Environmental Ethics

Faculty of Social Studies
Spring 2008
Extent and Intensity
1/1. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D. (lecturer)
Ing. Bc. Kateřina Kobosilová (assistant)
Guaranteed by
Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D.
Department of Environmental Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ivona Tolarová
Timetable
Tue 16:00–17:40 exP24
Prerequisites
Ability to read in English.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 35 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/35, only registered: 0/35, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/35
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cíle předmětu Environmentální etika lze rodělit následujícím způsobem: A. Předat studentům základní představu o předmětu etických, morálních a mravních problémů. Ukázat zásadní rozdíl mezi světem faktů a světem hodnot a konečně přiblížit nejčastější odpovědi na otázku kde hledat zdroj našich etických postojů. B. Ukázat vývoj environmentální etiky a zdroje environmentálně-etických postojů. C. Na konkrétních příkladech přiblížit proces našeho mravního rozhodování.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Fakta a hodnoty. Principielní odlišnost hodnotového a faktického světa. Pokusy o překonání této odlišnosti (Putman). Základní mravní pojmy a postoje. 2. Zdroje odpovědí na otázku po dobrém I. - instinkt (nepřítomnost vidění etického), dogma (hodnoty jsou poznávány mimo nás a nezávisle na nás), tvrdý racionalismus (hodnoty poznává výhradně rozum), emotivismus (hodnoty poznávají výhradně naše emoce). 3. Zdroje odpovědí na otázku po dobrém II. - měkký racionalismus (rozum jako sluha i pán emocí), dynamická etika (vícezrojové rozhodování), utilitarismus (o hodnotách rozhodují důsledky našich činů), relativismus (subjektivní určení hodnot). 4. Environmentální etika - čím se liší environmentální etika od environmentálně příznivého života, kde jsou zdroje změny našich postojů. Proč environmentální etika tady a teď. 5. Typologie environmentální etiky I. - teocentrická environmentální etika. 6. Typologie environmentální etiky II. - biocentrická environmentální etika. 7. Typologie environmentální etiky III. - systémové pojetí environmentální etiky. 8. Typologie environmentální etiky IV. - hlubinná ekologie v pojetí Arne Naesse. 9. Typologie environmentální etiky V. - hlubinná ekologie v pojetí Naessových následovníků. 10. Zlo a problém zla ve světě - případová studie 10 zlých činů. 11. Environmentální etika - shrnutí typologie environmentálně příznivých postojů. 12. Dvě případové studie z environmentální etiky. 13. Vztah ke zvířatům - Peter Singer.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška bude formou písemné práce a obsahově bude zahrnovat souhrn přednášené látky a četby. Četba se určuje ad-hoc vzhledem k roku absolvování předmětu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Autumn 2009, Spring 2010, Autumn 2010, Spring 2011, Autumn 2011, Spring 2012, Autumn 2012, Spring 2013, Autumn 2013, Spring 2014, Autumn 2014, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2008/HEN439