FSS:PSY103 Developmental psychology I - Course Information
PSY103 Developmental psychology I
Faculty of Social StudiesSpring 2008
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (lecturer)
Mgr. Eva Pavlíková (lecturer)
PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Pavla Boušová Mlynářová (seminar tutor)
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Radka Neužilová Michalčáková, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. - Timetable
- each odd Tuesday 14:00–15:40 P52
- Timetable of Seminar Groups:
PSY103/SB: each even Tuesday 14:00–15:40 U23, P. Boušová Mlynářová, L. Lacinová, Z. Masopustová, R. Neužilová Michalčáková, E. Pavlíková
PSY103/SC: each even Tuesday 16:00–17:40 U32, P. Boušová Mlynářová, L. Lacinová, Z. Masopustová, R. Neužilová Michalčáková, E. Pavlíková - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
- Syllabus (in Czech)
- Obecná vývojová psychologie - základní pojmový aparát
- Postavení vývojové psychologie v systému psychologických nauk. Historické zdroje vývojové psychologie - např. Komenský, Rousseau, Darwin, "století dítěte", u nás Fr. Čáda, M. Rostohar, F. Kratina, V. Příhoda. Předmět vývojové psychologie. Tematické okruhy vývojové psychologie. Pojmy: fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze, aktuální geneze, vývojová změna, vývoj, vývojové stadium, vývojové krize, hlavní vývojové procesy, činitelé duševního vývoje, kritická senzitivní období.
- Metody vývojové psychologie
- Metodologické možnosti a meze ve vývojové psychologii. Klasifikace metodologických přístupů: (A) prospektivní (katamnestický) a (B) retrospektivní (anamnestický). Ad (A): longitudinální (podélný) přístup a transverzální (příčný, průřezový) přístup. Základní metodologické nástroje ve vývojové psychologii: pozorování, experiment, rozhovor, dotazník, analýza činnosti.
- Dědičnost versus prostředí
- Bio-psycho-sociální determinace vývoje. Pojmy: heredita, dědičné vs. vrozené, socializace jako součást vývoje osobnosti. Extrémní sociální izolace a její vliv na vývoj, separace, depravace, deprivace, subdeprivace (Matějček, Bowlby, Spitz). Vlčí děti. Studie dvojčat, nature vs. nurture (výzkumy M. Mead), kultura a prostředí.
- Vývojové teorie a vývojové modely - I.
- Stadiálnost, rozdílné koncepce, rozdílné členění. Biogenetické (endogenní, nativismus, A. Gesell, S. Freud), sociální a behaviorální (exogenní,empirismus, J.B. Watson. B. F. Skinner), teorie respektující obě hlediska. Psychodynamické teorie vývoje, psychosexuální stupně vývoje (S. Freud), psychosociální stupně vývoje (E. Erikson). Behaviorální teorie (B. Skinner), teorie sociálního učení (Bandura, Michel), kognitivní teorie vývoje (J. Piaget), interakční teorie (L. Vygotskij), humanistické teorie (Bühlerovi)
- Vývojové teorie a vývojové modely - II.
- Sociobiologie, ekologický model vývoje (Bronfenbrenner). Kultura a ontogenetický vývoj, historická dimenze ontogeneze (Koops). Situační a kontextuální aspekty v ontogenezi (Magnusson, Lerner), vývojová psychologie osobnosti, vývojová sociální psychologie (Durkin). Psychologie celoživotního utváření, pojem "životní cesty", biodromální přístup, life-span psychology (Baltes), socializace osobnosti vers. ontogenetický vývoj.
- Emocionalita v průběhu života
- Základní pojmy vztahující se k emocionalitě, k projevům emocí a k citům Emoce a city ontogenezi. Teorie připoutání (attachment), úloha rané citové vazby, vazba v blízkých vztazích. Subjektivní pohoda (well-being) a globální vztah k sobě (self-esteem) v ontogenezi.
- Literature
- PIAGET, Jean and Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 3., v nakl. Portál 2. Praha: Portál, 2000, 144 s. ISBN 80-7178-407-9. info
- LANGMEIER, Josef and Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1996, 353 s. ISBN 8071843172. info
- KOUKOLÍK, František and Jana DRTILOVÁ. Vzpoura deprivantů :o špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Praha: Makropulos, 1996, 303 s. ISBN 80-901776-8-9. info
- LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. ISBN 80-7038-078-0. info
- ŠVANCARA, Josef. Kompendium vývojové psychologie [Švancara, 1986]. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 235 pp. info
- KURIC, Josef. Ontogenetická psychologie [Kuric, 1986]. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 264 s. info
- SCHMIDT, Hans-Dieter. Obecná vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1978, 411 s. info
- KOCOURKOVÁ, Jana. Problémy psychického vývoje a osobnosti. 1. vyd. Praha: Academia, 1978, 343 s. URL info
- VYGOTSKIJ, Lev Semenovič and Jan PRŮCHA. Vývoj vyšších psychických funkcí. Translated by Miluše Sedláková. Vyd. 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 363 s. URL info
- HELUS, Zdeněk. Psychologické problémy socializace osobnosti. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 259 s. info
- LANGMEIER, Josef and Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963, 297 s. info
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2008/PSY103