PSY443 Teorie a praxe práce se skupinou

Fakulta sociálních studií
jaro 2008
Rozsah
1/1. 4 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Ivo Plaňava (přednášející)
prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 10:00–13:30 U23
Předpoklady
Určeno pro absolventy základního kursu sociální psychologie v rámci bakalářského studia. Uchazeč musí mít rovněž osobní zkušenost s účastí ve výcvikové skupině (na univerzite, na dalších akreditovaných pracovištích).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 29 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/29, pouze zareg.: 0/29
Jiné omezení: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Finálním cílem kursu je osvojit si základních pojmy a poznatky které se týkají skupinové dynamiky. Reflexe a konfrontace vlastní zkušenosti (prožitku) ze skupinové práce v obecnějším a teoretickém vztahovém rámci uvažování o skupinovém dění.Seznámení s rolí vedoucího výcvikové skupiny, uvedení do techniky práce se skupinou. Návaznosti a souvislosti: Navazuje se zejména na předmět "Sociální psychologie I a II" (pojmosloví, terminologie, teoretický a širší sociální kontext, interpersonální interakce). Předpokládá se využití vlastní zkušenosti se skupinou - tj. program "Psychologický výcvik ve skupině).
Osnova
  • 1. Vymezení předmětu aplikovaná sociální psychologie Možné přístupy k aplikacím sociálně psychologických poznatků. Dělení podle oblastí života a podle druhu činnosti sociálního psychologa. 2. Pohlavní identita a sociální život Percepce vlastní pohlavní identity, percpece opačného pohlaví. Pohlavní rozdíly v sociálním chování mužů a žen. Auto a heterostereotyp ženské a mužské role - tradiční a nový pohled. Interpersonální atraktivita, attachement.Od atraktivity k lásce. Negativní pasti, atribuční pasti, jiné "vlnové délky". 3. Skupinové procesy Sociální konformita, vyhovění a poslušnost.Skupina a základní fenomeny skupinové dynamiky: vývoj skupiny, struktura, vůdcovství, kohese, tense, kooperace, soupeření, vyjednávání, řešení problémů. 4. Výcviková skupina Skupina jako prostor pro získávání osobní a sociální kompetence, skupina jako prostor pro osobnostní růst - sociálně psychologický výcvik a skupinové poradenství.Faktory bezpečí ve skupině, skupina jako moc, skupina jako "droga".Saturované potřeby (fyziologické, bezpečí, láska a patření, vážnost, seberalizace). Fáze skupinového procesu.Skupina z pozice jejího člena (příslušníka).Důležitost, povaha a role příslušníka skupiny. Typické formy chování (resistenční, manipulační, prospěšné, emocionální). 5. Vedení skupiny Styly vedení, typologie vůdců. Schopnosti skupinového vedení (schopnost interakce a schopnost akce). Funkce skupinového vedení (podpora, zahájení, usnadnění a ukončení interkace, intervence, dodržování pravidel, facilitace komunikace, řešení konfliktu, mobilizace skupinových zdrojů).Odpovědnost a role skupinového vůdce, etika. Příloha: Nabízená témata pro písemnou práci: 1. Já jako účastník skupinového procesu - esej opřená o znalost skupinových procesů. Analýza vlastního prožívání v kontextu skupinové interakce. 2. Možnosti a meze psychologického skupinového výcviku budoucích psychologů - fundovaná reflexe práce supiny, opřená o teoretické znalosti dynamiky a technik skupinové práce a samozřejmě i vlastní zkušenost. 3. Proč se nechci či nemohu dostat do role: varianta a: - člena výcvikové skupiny, varianta b: - vedoucího výcvikové skupiny Též racionální (tzn. ne pouze pocitové a emocionální) zasvěcené zdůvodnění své vyhraněné pozice. 4. Návrh projektu skupinového výcviku pro konkrétně definovanou skupinu 5. Jiné téma vztahující se ke skupinové psychologické práci. (Individuální volba tématu po konzultaci s vyučujícím). Obecná kriteria (více či méně platná v jednotlivostech - to podle typu práce) - teoretická příprava a vklad: musí být poznat, že práce je psaná se znalostí věci, opřená o studium a citaci několika pramenů. - osobní zkušenost a zaangažovanost: projevuje se zejména vlastním názorem, který není ovšem laický ale vyplývá - mimo jiné - i z reflexe výše uvedého. - formální parametry: minimální rozsah je šest stran normalizovaného textu (počítač, strojopis), nutnost kompletních, přesných citací (přímé, nepřímé) podle normy (viz požadavky pro zpracování ročníkových a diplomových prací).
Metody hodnocení
přednáška a semináře, písemný test a seminární práce
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.