FSS:PSY474 Kvalitativní metodologie - Informace o předmětu
PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup)
Fakulta sociálních studiíjaro 2009
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (přednášející)
prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Roman Hytych, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavel Nepustil, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. - Rozvrh
- Út 12:00–13:30 exP52
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se základy kvalitativní metodologie aplikované zejména ve výzkumu psychologicky relevantních jevů. Studenti získají základní informace o teoretických východiscích kvalitativního výzkumu a nezbytných předpokladech pro jeho realizaci. Fenomenologický výzkum, zakotvená teorie, narativní výzkum, diskurivní výzkum a další přístupy budou objasněny. Účastníci kurzu by měli být schopni navrhnout výzkumný projekt se všemi náležitostmi, tj. formulovat výzkumný problém a výzkumné otázky, zvolit adekvátní design, osvojit si základní výzkumné postupy. Přiblíží jim možnosti zpracování kvalitativních výzkumných údajů. Kurz by měl studenty seznámit s úskalími interpretace kvalitativních dat, včetně etických otázek.
- Osnova
- 1. Principy kvalitativního výzkumu. Disciplinovaný výzkum (D.Hiles). Heuristický výzkum (C.Moustakas). Etické otázky v kvalitativním výzkumu. 2. Obecný konceptuální rámec kvalitativního výzkumu.Formulace výzkumného problému. 3. Formulace výzkumné otázky, vhodnost kvalitativního přístupu. 4. Volba kontextu a strategie tvorby výzkumného souboru. Teoretická saturace. 5. Metody sběru dat: Interview, narativní interview. Pozorování, dokumenty. Ohniskové skupiny, čtení deníku ve skupině. 6. Různé kvalitativní výzkumné projekty 7. Zakotvená teorie. 8. Fenomenologická analýza (Interpretační Fenomenologická analýza - IPA). 9. Diskurzivní analýza. 10. Kooperativní a kolaborativní výzkum. 11. Narativně orientovaný výzkum (NOI). 12. Validita and reliabilita v kvalitativním výzkumu. 13. Kvalitativní výzkumní zpráva.
- Literatura
- MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 9788024713625. info
- SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
- CHRZ, Vladimír. Možnosti narativního přístupu v psychologickém výzkumu. 1. vyd. Praha: Psychologický ústav AV ČR, 2007, 152 s. ISBN 9788086174112. info
- HILES, David a Ivo ČERMÁK. Narrative Psychology. In C. Willig, W. Stainton-Rogers (eds.) The Sage Handbook of Qualitative Research Psychology. Los Angeles, London, New Delhi, Singapor: Sage Pulications, 2008, s. 147-164, 17 s. The Sage Handbook of Qualitative Research Psycholo. ISBN 978-1-4129-0780-4. info
- ČERMÁK, Ivo, David HILES a Vladimír CHRZ. Narativně orientovaný výzkum: interpretační perspektivy. In V. Řehan, M. Šucha (ed), Psychologica 37, Sborník z konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku 6. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007, s. 53-66. ISBN 978-80-244-1813-1. info
- DANIELOVÁ, Kateřina. Jan Hendl: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0. URL info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Učební materiály pro kvalitativní výzkum v pedagogice. První. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 176 s. Skripta. ISBN 978-80-210-4359-6. URL info
- Metody hodnocení
- Přednášky a semináře. Součástí písemné zkoušky je návrh kvalitativního výzkumného projektu a analýza textu získaného ve výzkumu. Výzkumný návrh: 30 % Analýza textu: 30% Písemná zkouška: 40 % 4 credits
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2009/PSY474