FSS:SOC106 Metodologie sociálních věd - Informace o předmětu
SOC106 Metodologie sociálních věd
Fakulta sociálních studiíjaro 2009
- Rozsah
- 2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Igor Nosál, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Bláha (přednášející)
Mgr. Michaela Kvapilová Bartošová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marcela Petrová Kafková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Žampachová (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová - Rozvrh
- Út 10:00–11:40 P51 Posluchárna V. Čermáka
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz je úvodem do metodologie sociálně vědního výzkumu. Má za úkol seznámit studenty se základními metodologickými koncepty a výzkumnými strategiemi v sociálních vědách, zvláště pak v sociologii. Kurz poskytuje znalosti o povaze vědeckého zkoumání a o postupech zkoumání sociálního světa. Upozorňuje na metodologické konsekvence plynoucí z multiparadigmatičnosti sociálních věd obecně a sociologie zvlášť a seznamuje se základními výzkumnými strategiemi ve výzkumu sociálních věd. Kurz naučí sestavit výzkumný projekt, což zahrnuje zejména získání schopnosti správně formulovat výzkumné problémy a výzkumné otázky, operacionalizovat je pomocí empiricky pozorovatelných ukazatelů a zvolit adekvátní strategie a nástroje sběru relevantních výzkumných dat. Tento kurz je připraven v podobě e-learningu a vyžaduje od studentů schopnost pracovat s počítačem a běžným počítačovým softwarem.
- Osnova
- 1. Co je věda (vědecký přístup) a jakou má strukturu. Čím se liší sociální vědy od věd pří-rodních. Co poznávají sociální vědy - povaha sociálních systémů. Spor o povahu sociálních jevů.
- 2. Věda jako kumulace nebo sled vědeckých revolucí? Co jsou to paradigma a normální vě-da? Jak se promítá multiparadigmatická povaha sociálních věd do jejich přístupu k reali-tě.
- 3. Model empirické vědy. Typy výzkumu a struktura postupu v empirických sociálních vě-dách. Jak se promítá multiparadigmatická povaha sociálních věd do jejich metodologie.
- 4. Jak vzniká návrh a projekt empirického výzkumu. Od problému k tématu a k výzkumné otázce.
- 5. Pravidla a metody vědeckého myšlení. Úloha a povaha výzkumných hypotéz a pravidla jejich ověřování.
- 6. Základní výzkumné strategie.
- 7. Jazyk (sociální) vědy. Jazyk kvantitativního empirického výzkumu v sociálních vě-dách.
- 8. Od teorie k realitě. Klíčové místo operacionalizace v deduktivním schématu kvantitativní-ho výzkumu. Problém indikátorů.
- 9. Měření v sociálních vědách. Úrovně měření. Validita a reliablita měření.
- 10. Výzkumná jednotka a soubor. Výběrová šetření.
- 11. Vztahy mezi proměnnými v kvantitativním výzkumu.
- 12. Vypracujme předběžný projekt.
- 13. Výzkumník jako cizinec. Etnocentrismus - nebezpečí pro výzkumníka.
- Literatura
- SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
- BABBIE, Earl R. The practice of social research. 9th ed. Belmont: Wadsworth, 2001, 1 sv. (rů. ISBN 0-534-57474-2. info
- RAGIN, Charles C. Constructing social research :the unity and diversity of method. Thousand Oaks: Pine Forge Press, 1994, xiii, 194. ISBN 0-8039-9021-9. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993, 374 s. ISBN 80-7066-822-9. info
- Metody hodnocení
- Cílem kursu je dát posluchačům základní orientaci v postupech genero-vání a ověřování vědeckých poznatků (a v problémech, které je doprovázejí) a seznámit je s některými pravidly, jimiž se v normální vědě tyto postupy řídí. Naučit je napsat výzkumný projekt a naučit zacházet s prameny. Kurs je založen jako výklad vybraných metodologických textů a orientace v problémech a předpokládá zvládnutí poznatků v rozsahu povinné literatury. Posluchači mají vedle běžně dostupných knih k dispozici čítanku z vybraných textů, na kterou se odvolávám v obsahu kursu. Úspěšné absolvování kursu Základy metodologie sociálně vědního výzkumu je podmínkou pro zápis do všech specializovaných přednášek a seminářů rozvíjející znalost metodologie a technik sběru dat v rámci jednotlivých sociálních věd.
Organizace kursu: Kurs je semestrový, týdně 2 hodiny přednášky. V kreditním systému je povinně zapisován (kredity A). Kurs je zakončen písemnou zkouškou. Podmínky: Pro účast u zkoušky se požaduje:
a) Návrh výzkumného tématu zúžený na výzkumný problém s formulací 3-5 základních výzkumných otázek (požadavek odevzdání v předepsaném termínu).
b) Návrh výzkumné strategie a techniky sběru dat pro ověření základních výzkumných otázek a pokus o operacionalizaci základního konceptu za jehož pomoci je výzkumná otázka vymezena (požadavek ode-vzdání v předepsaném termínu). - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2009/SOC106