HMV403 Theories of International Relations

Faculty of Social Studies
Spring 2010
Extent and Intensity
2/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Michal Kořan, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Pavel Pšeja, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. et Mgr. Oldřich Krpec, Ph.D.
Department of International Relations and European Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Olga Cídlová, DiS.
Timetable
Mon 16:00–17:40 U34
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurs je koncipován jako přehled teorií mezinárodních vztahů v podobě, v jaké se vyvíjejí zejména od 80. let 20. Století, ale pozornost je věnována i teoriím starším. Jeho cílem je interaktivní metodou seznámit studenty s hlavními vývojovými trendy v oblasti teorií mezinárodních vztahů, základní charakteristikou moderních teorií a některými aktuálními problémy. Studenti by se v průběhu kursu měli rovněž naučit samostatné reflexi moderních teorií a problémů, které jsou v jejich rámci akcentovány.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Úvod do problematiky, seznámení s kursem, zadání úkolů 22. 2. 2) Obecný kontext vývoje teorií MV 1. 3. Literatura: Weaver, O., The rise and fall of the inter-paradigm debate, in Smith, Booth, Zalewski (1996), s.149-185, 32 s. 3) Vybrané body vývoje hlavních klasických teorií MV 8. 3. Literatura: Holsti, K. J., The Study of International Politics During the Cold War, in Booth, Cox, Dunne (1998), s.17-46, 30 s.; Nicholson, M., Realism and Utopianism Revisited, in Booth, Cox, Dunne (1998), s.65-82, 18 s. 4) Aktuální stav teorie MV 15.3. Literatura: Sörensen, G., International Relations Theory After the Cold War, in Booth, Cox, Dunne (1998), s.83-100, 18 s. 5) Debata positivismus versus postpositivismus a problém filosofie vědy 22.3. Literatura: Kořan, M., Filosofie společenských věd a mezinárodní vztahy, in Pšeja (2005), s. 145-158, 14 s. 6) Seminář 29.3. 7) Kontrolní test 12.4. 8) Kritické a post-strukturalistické teorie mezinárodních vztahů 19.4. Literatura: Campbell, D., Poststructuralism, in Dunne, Kurki, Smith (2007), s.203-228, 26 s. 9) Variety sociálního konstruktivismu 26.4. Literatura: Adler, E., Constructivism and International Relations, in Carlsnaes, Risse, Simmons (2005), s.95-118, 24 s. 10) Anglická škola 3.5. Literatura: Friedrichs (2004), s. 89-104, 16 s.; Hynek (2005), s. 76-89, 12 s. 11) Seminář 10.5. 12) Závěrečný test 17.5. Základní literatura Booth, Ken, Cox, Michael, Dunne, Tim (eds.), The Eighty Years’ Crisis: International Relations 1919-1999, CUP, Cambridge 1998 Booth, Ken, Smith, Steve, Zalewski, Marysia (eds.), International Theory: Positivism & Beyond, CUP, Cambridge 1996 Carlsnaes, Walter, Risse, Thomas, Simmons Beth (eds.), Handbook of International Relations, SAGE, Londýn 2005 Dunne, Tim, Kurki, Milja, Smith Steve, International Relations Theories: Discipline and Diversity, Oxford University Press, Oxford 2007 Friedrichs, Jörg, European Approaches to International Relations Theory, Routledge, London 2004 Hynek, Nikola, Anglická škola a teorie mezinárodních vztahů: obsahový vesmír, akademický svět a kritiky přístupu, Mezinárodní vztahy, roč. 40, č. 2, 2005 Pšeja, Pavel (ed.), Přehled teorií mezinárodních vztahů, MPÚ MU, Brno 2005
Teaching methods (in Czech)
Výstupy kursu 1) Seminární texty: Každý ze studentů vypracuje dva seminární texty, tj. po jednom na oba semináře. Rozsah textu je cca 5-7 normostran. Texty se budou zabývat buď reflexí zadané literatury, nebo mohou mít povahu samostatné úvahy nad vývojem a posicí vybrané teorie/teorií, zaměřené např. na identifikaci jejích silných a slabých míst atp. Texty se vkládají do odevzdávárny kursu nejpozději 3 dny před termínem semináře, pozdější odevzdání je penalisováno – minus 2 body za dodání do dne konání semináře, minus 6 bodů za dodání po semináři. 2) Průběžné zápočtové testy: 2 testy (max. 20 bodů za jeden), data konání viz „Přehled hlavních témat“. Každý test bude obsahovat dvě široce koncipované otázky, doba trvání testu 40 minut. 3) Zkouškový test: sestává ze čtyř otevřených otázek, z nichž každá je max. za 10 bodů, doba trvání testu 60 minut
Assessment methods (in Czech)
Hodnocení kursu Výsledná známka, kterou student na konci kursu obdrží, vzniká součtem bodových hodnocení přidělených za plnění jednotlivých povinností, jež jsou v rámci kursu předepsány. Jednotlivé povinnosti mají následující bodové hodnoty. Oba seminární texty mohou získat do deseti bodů, celkem tedy max. 20 bodů za oba texty. První zápočet max. 20 bodů, druhý zápočet max. 20 bodů, zkouška max. 40 bodů. Maximální možný zisk tedy činí 100 bodů, pro úspěšné absolvování kursu je nutno získat alespoň 61 bod. Studenti, kteří nedosáhnou stanoveného počtu bodů, musejí zkouškový test opakovat. Známková škála: A Výborně 84-100 bodů B Velmi dobře 77-83 body C Dobře 71-76 bodů D Uspokojivě 66-70 bodů E Vyhovující 61-65 bodů F Nevyhovující 60 bodů a méně
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2010/HMV403