FSS:PSY103 Vývojová psychologie I - Informace o předmětu
PSY103 Vývojová psychologie I
Fakulta sociálních studiíjaro 2010
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Pavlíková (přednášející)
PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavla Boušová Mlynářová (cvičící)
PhDr. Radka Neužilová Michalčáková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. - Rozvrh
- každé liché úterý 14:00–15:40 exP52, každé liché úterý 16:00–17:40 U33 a každé sudé úterý 14:00–15:40 U23, každé sudé úterý 16:00–17:40 U33
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY103/SB: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY103/SC: Rozvrh nebyl do ISu vložen. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz je určen studentům bakalářského studijního programu. Kurz je úvodní částí výuky vývojové psychologie. Je věnován základním teoretickým a metodologickým otázkám, historii a významným vývojově-psychologickým teoriím. Kurz se věnuje biologickým a enviromentálním vlivům na vývoj jedince. Studenti se seznámí s klasickými současnými empirickými studiemi v oblasti vývojové psychologie. Dalšími tématy budou např. kontinuita vs. diskontinuita vývoje, dědičnost vs. prostředí.
Po absolvování kurzu je student schopen:
1. popsat vývoj - z perspektivy biosociální, kognitivní a psychosociální, coby sled procesů zahrnujících kontinuitu a změnu
2. rozeznat hlavní vývojově-psychologické teorie v rámci psychologických odborných textů
3. formulovat otázky v rámci vývojově-psychologických témat Cílem je osvojit si základní pojmy, poznatky a teorie. - Osnova
- Obecná vývojová psychologie - základní pojmový aparát
- Postavení vývojové psychologie v systému psychologických nauk. Historické zdroje vývojové psychologie - např. Komenský, Rousseau, Darwin, "století dítěte", u nás Fr. Čáda, M. Rostohar, F. Kratina, V. Příhoda. Předmět vývojové psychologie. Tematické okruhy vývojové psychologie. Pojmy: fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze, aktuální geneze, vývojová změna, vývoj, vývojové stadium, vývojové krize, hlavní vývojové procesy, činitelé duševního vývoje, kritická senzitivní období.
- Metody vývojové psychologie
- Metodologické možnosti a meze ve vývojové psychologii. Klasifikace metodologických přístupů: (A) prospektivní (katamnestický) a (B) retrospektivní (anamnestický). Ad (A): longitudinální (podélný) přístup a transverzální (příčný, průřezový) přístup. Základní metodologické nástroje ve vývojové psychologii: pozorování, experiment, rozhovor, dotazník, analýza činnosti.
- Dědičnost versus prostředí
- Bio-psycho-sociální determinace vývoje. Pojmy: heredita, dědičné vs. vrozené, socializace jako součást vývoje osobnosti. Extrémní sociální izolace a její vliv na vývoj, separace, depravace, deprivace, subdeprivace (Matějček, Bowlby, Spitz). Vlčí děti. Studie dvojčat, nature vs. nurture (výzkumy M. Mead), kultura a prostředí.
- Vývojové teorie a vývojové modely - I.
- Stadiálnost, rozdílné koncepce, rozdílné členění. Biogenetické (endogenní, nativismus, A. Gesell, S. Freud), sociální a behaviorální (exogenní,empirismus, J.B. Watson. B. F. Skinner), teorie respektující obě hlediska. Psychodynamické teorie vývoje, psychosexuální stupně vývoje (S. Freud), psychosociální stupně vývoje (E. Erikson). Behaviorální teorie (B. Skinner), teorie sociálního učení (Bandura, Michel), kognitivní teorie vývoje (J. Piaget), interakční teorie (L. Vygotskij), humanistické teorie (Bühlerovi)
- Vývojové teorie a vývojové modely - II.
- Sociobiologie, ekologický model vývoje (Bronfenbrenner). Kultura a ontogenetický vývoj, historická dimenze ontogeneze (Koops). Situační a kontextuální aspekty v ontogenezi (Magnusson, Lerner), vývojová psychologie osobnosti, vývojová sociální psychologie (Durkin). Psychologie celoživotního utváření, pojem "životní cesty", biodromální přístup, life-span psychology (Baltes), socializace osobnosti vers. ontogenetický vývoj.
- Emocionalita v průběhu života
- Základní pojmy vztahující se k emocionalitě, k projevům emocí a k citům Emoce a city ontogenezi. Teorie připoutání (attachment), úloha rané citové vazby, vazba v blízkých vztazích. Subjektivní pohoda (well-being) a globální vztah k sobě (self-esteem) v ontogenezi.
- Literatura
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 3., v nakl. Portál 2. Praha: Portál, 2000, 144 s. ISBN 80-7178-407-9. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1996, 353 s. ISBN 8071843172. info
- KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Vzpoura deprivantů :o špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Praha: Makropulos, 1996, 303 s. ISBN 80-901776-8-9. info
- LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. ISBN 80-7038-078-0. info
- ŠVANCARA, Josef. Kompendium vývojové psychologie [Švancara, 1986]. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 235 s. info
- KURIC, Josef. Ontogenetická psychologie [Kuric, 1986]. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 264 s. info
- SCHMIDT, Hans-Dieter. Obecná vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1978, 411 s. info
- KOCOURKOVÁ, Jana. Problémy psychického vývoje a osobnosti. 1. vyd. Praha: Academia, 1978, 343 s. URL info
- VYGOTSKIJ, Lev Semenovič a Jan PRŮCHA. Vývoj vyšších psychických funkcí. Translated by Miluše Sedláková. Vyd. 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 363 s. URL info
- HELUS, Zdeněk. Psychologické problémy socializace osobnosti. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 259 s. info
- LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963, 297 s. info
- Výukové metody
- Přednášky, semináře, skupinové diskuse, skupinový úkol, závěrečná seminární práce (přehledová studie)
- Metody hodnocení
- Kurz je vyučován 2 hodiny týdně a zakončen zkouškou. Povinná docházka na semináře. Zápočet: vypracování skupinového úkolu (10 bodů) a závěrečné seminární práce (40 bodů) Zkouška: závěrečný písemný test (cca 25 multiple choice otázek, max. 50 bodů, min 33 bodů)
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Uvedená literatura je doplněna v podrobném sylabu, který je umístěn ve studijních materiálů IS a v jeho interaktivních osnovách. Tam také budou v průběhu kursu zavěšovány všechny důležité dodatky a materiály. Literature to be studied is desribed at greater details in the more concrete syllabus that can be found in Study Materials of IS (Information System).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2010/PSY103