FSS:PSY747 Motivace dětí ve škole - Informace o předmětu
PSY747 Psychologické aspekty motivace dětí ve škole
Fakulta sociálních studiíjaro 2010
- Rozsah
- 0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Poledňová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Poledňová, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 5. 3. 11:30–12:45 U34, Pá 16. 4. 11:30–12:45 U34, Pá 21. 5. 11:30–12:45 U34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se základními tezemi moderních teorií motivace v aplikaci na školní podmínky. Pozitivní motivace učební činnosti žáka jako jedna ze základních podmínek jeho školní úspěšnosti bude analyzována v souvislosti s programy zlepšování pozornosti a rozvíjení tvořivosti. Pozornost bude věnována rovněž otázkám diagnostiky úrovně motivace žáků k učení. Výuka je realizována převážně jako problémový výklad s cvičeními a diskusí.
- Osnova
- 1. Psychologie motivace. Motivace ve výchovně vzdělávacím procesu - motivace a učební výkonnost žáků, vnitřní a vnější motivace. Motivování žáků aktualizací vybraných potřeb - poznávací potřeby, sociální potřeby, výkonové potřeby. 2. Kauzální atribuce a motivace školního výkonu. Naučená bezmocnost. Význam sebeúcty a sebepojetí. Vnímaná osobní zdatnost. Orientace na budoucnost. Cíle a jejich význam pro motivaci žáků. Motivacek volbě povolání. 3. Význam vnějších činitelů pro motivaci žáků – školní známky, motivační působení odměn a trestů, vztahy k druhým lidem. 4. Demotivující činitelé učení - nuda a strach ve škole. 5. Principy a metody zvyšování motivace žáků. Interakce učitel – žák jako zdroj motivace žákova chování. Principy kooperativní výchovy. 6. Alternativní přístupy ve výuce a vzdělávání. Specifika motivace k učení u žáků s poruchami učení.
- Literatura
- PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení : perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002, 248 s. ISBN 8072900927. info
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 807178463X. info
- LOKŠA, Jozef a Irena LOKŠOVÁ. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole : [teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 199 s. ISBN 80-7178-205-X. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Vyd. 1. Praha: Academia, 1996, 270 s. ISBN 8020005927. info
- PAVELKOVÁ, Isabella. Perspektivní orientace jako činitel rozvoje osobnosti. Praha: Academia, 1990. ISBN 8020000550. info
- HRABAL, Vladimír, František MAN a Isabella PAVELKOVÁ. Psychologické otázky motivace ve škole. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 254 s. URL info
- Výukové metody
- přednášky+semináře
- Metody hodnocení
- Kurz je realizován formou přednášek a seminářů. V seminářích jsou studenti seznamováni s kazuistikami ilustrujícími probíraná témata. V průběhu semestru studenti vypracují seminární práci na zadané téma. Kurz je ukončen písemnou zkouškou.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2010/PSY747