SPP103 Teorie a metody sociální práce

Fakulta sociálních studií
jaro 2010
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 8:00–9:40 exP52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 19 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními pojmy a teoretickými východisky sociální práce. Kurz je uvede do soudobých teoretických modelů sociální intervence (sociální práce) a naznačí jim možnosti jejich praktické apélikace. Studenti získají představu o sociální práci jako o multiparadigmatického oboru, jehož podstatným rysem je integrující přístup k poznávání i k praktické činnosti.
Osnova
  • Psychosociální přístup
  • Přístup orientovaný na úkoly
  • Sociálně-psychologické a komunikační modely
  • Humanistické a existenciální teorie
  • Krizová intervence
  • Sociální práce se skupinou
  • Kognitivní a behaviorální teorie
  • Model růstu V. Satirové (SP s rodinou)
  • Komunitní sociální práce
  • Antiopresivní přístupy
  • Ekologická perspektiva
Literatura
  • MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 309 stran. ISBN 9788073673314. info
  • COULSHED, Veronica a Joan ORME. Social work practice : an introduction. 4th ed. Houndmills, Balsingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2006, xiii, 322. ISBN 9781403921550. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti: Jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 224 s. Výzkumné zprávy. ISBN 80-7178-741-8. info
  • THOMPSON, Neil. Anti-discriminatory practice. 3rd ed. Basingstoke: Palgrave, 2001, xi, 194 s. ISBN 0-333-96391-1. info
  • THOMPSON, Neil. Understanding social work : preparing for practice. Edited by Jo Campling. 1st pub. Houndmills: Macmillan Press, 2000, xvii, 190. ISBN 033371749X. info
  • REID, William J. a Laura EPSTEIN. Task-centered casework. New York: Columbia University Press, 1972, vi, 275 s. ISBN 0-231-03466-0. info
Výukové metody
teoretická příprava
skupinové prezentace
čtení
skupinové diskuse
skupinové projekty
Metody hodnocení
závěrečný písemný test (max 100 bodů, min. 60%)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.